Magic Lencsés Csaba 2024. 02. 20.

Hogyan néz ki egy kanál 20 év múlva?

A milliárdos Constantin von Boch válaszol a First Class kérdéseire. Az étkészletek királya a családja által 1748-ban alapított Villeroy & Boch kilencedik generációs résztulajdonosa.

Gyermekkorától kezdve adott volt, hogy egyszer majd a családi vállalatot kell vezetnie? Hogyan gondolkodott tizenévesként a pályaválasztásról, és mi volt a szülei véleménye erről?

Szerencsére teljes mértékben saját döntés volt, hogy a Villeroy & Bochnál kezdtem el a karrieremet. Magam hozhattam meg mindenféle külső nyomás nélkül. A Boch és a Villeroy családokon belül jelenleg körülbelül 300 családtag részvényesünk van a 8., 9. és 10. generációs leszármazottak között. Édesapám aktív szakmai életének nagy részét a vállalatnál töltötte, de mindig ragaszkodott ahhoz, hogy a testvéreim és én olyan karriert kövessünk, amely összhangban van az érdeklődési körünkkel és a szenvedélyünkkel.

Constantin von Boch, a Villeroy & Boch egyik tulajdonos-vezetője. A családi cég gyökerei egészen 1748-ig nyúlnak vissza, ekkor nyitotta meg François Boch és három fia fazekasműhelyét a lotharingiai Audun-le-Tiche-ben. Ma többezer nagyon eltérő – leginkább prémiumkategóriás - terméket gyártanak a világ különféle stílusú konyhaiba és fürdőszobáiba az étkészlettől a járólapon át a mosdókagylóig.. A németországi Mettlachban működő ősbázisról az egész bolygót behálózó értékesítési láncot irányítanak

Constantin von Boch, a Villeroy & Boch egyik tulajdonos-vezetője. A családi cég gyökerei egészen 1748-ig nyúlnak vissza, ekkor nyitotta meg François Boch és három fia a fazekasműhelyüket a lotharingiai Audun-le-Tiche-ben. Ma többezer nagyon eltérő – leginkább prémiumkategóriás – terméket gyártanak a világ különféle stílusú konyháiba és fürdőszobáiba az étkészlettől a mosdókagylóig. A németországi Mettlachban működő ősbázisról az egész bolygót behálózó értékesítési láncot irányítanak (Kép: Villeroy & Boch)

Mikor és milyen vezetői szinten kapcsolódott be a vállalatba?

Az első munkahelyem a Villeroy & Bochnál – amely igazán felkeltette az érdeklődésemet a vállalat iránt – még a tanulmányaim alatti szakmai gyakorlat volt a Dining & Lifestyle divíziónk különböző értékesítési pozícióiban. Ennek részeként dolgoztam a Mettlachban működő központunk gyári outletjében is.

Miután Angliában elvégeztem az alapdiplomámat, néhány évig a vállalaton kívül dolgoztam, közben Párizsban megszereztem az MBA diplomámat. Először különböző marketingfunkciókban voltam a cégnél, majd átkerültem az észak-amerikai értékesítési csapatainkhoz, most pedig Németországban dolgozom az értékesítésnél.

Miként lehet elkerülni, hogy az emberek azt gondolják, Constantin von Boch azért ül vezetői pozícióban, mert a családja tulajdonában van a vállalat jelentős része? El kell ezt kerülni egyáltalán?

A család szabályainak részeként többféle előírás van érvényben annak érdekében, hogy ha valamelyik családtag a vállalatnál akar dolgozni, akkor ne a név legyen az elsődleges oka annak, hogy megkapja az állást. Az én mottóm az, ha a család tagja vagy, akkor ugyanolyan keményen kell dolgoznod, ha nem keményebben, mint a kollégáidnak. Ezt tették az elődeink is, miközben a vállalatot olyanná építették, amilyen ma.

Értékesít

Értékesítés közben (Kép: Villeroy & Boch)

Mit szeret a legjobban egy átlagos munkanapban? Mit a legkevésbé?

Segíteni az ügyfeleinknek abban, hogy jobbá tegyék a projektjeiket a megfelelő termékekkel, nagyszerű dizájnnal és funkcionalitással. Szeretem, hogy értéket teremt a márkánk.

Nemrégiben találkoztam Caroline Vergnanóval, a Caffé Vergnano 1882 ügyvezető igazgatójával – az egy másik ősrégi márka a mai napig családi résztulajdonban. Elmondása szerint neki nagyon nehéz a családtagokkal együtt dolgozni a vállalat felső vezetésében. Hogyan tárgyalja meg ön a szakmai kérdéseket a rokonokkal?

Való igaz, hogy a családtagokkal folytatott üzleti tárgyalások része némi plusz érzelmi töltet, amely egy tisztán szakmai vezetőséggel folytatott meetingen nem feltétlenül létezik.

A családdal való együttműködés nagyfokú tiszteletet igényel egymás iránt, és annak megértését, hogy az üzlet és a család két különböző dolog, amelyeket külön kell választani.

Elárulom, hogy ez a valóságban nehezebb, mint papíron, és hogy a 276 éves cégtörténetünk során nem minden döntést értékeltek egyformán a különböző családtagok.

Constantin, a felesége és némi csodás kerámia

Számos használati tárgynál naponta találkozunk új fejlesztésekkel, a telefonunktól az autónkig. Milyen érdekes fejlesztéseket hajtottatok végre mostanában? Hogyan fog kinézni egy modern, világszínvonalú kanál vagy mosdókagyló 20 év múlva?

Lehet, hogy a termékeinket nem a modern technológia és a legújabb és leggyorsabb számítógépes chip vezérli, ettől függetlenül egy mosogatónak, egy WC-nek vagy egy fürdőszobai berendezési tárgynak meg kell felelnie az ügyfeleink változó igényeinek. Jelenleg az innováció egyik fő hajtóereje számunkra a gyártásukhoz szükséges nyersanyagok csökkentése, például a kerámia gyártási folyamata során a fosszilis tüzelőanyagoktól való függőség mérséklése. Ugyanígy fontos a termékeink élettartama alatt szükséges erőforrások, mint például a víz felhasználásának a csökkentése. 

Termékeink következő generációi legalább hasonló élettartamúak lesznek, mint a maiak (20, 30 vagy még több év), ugyanakkor a létrehozásukkor sokkal kisebb környezeti lábnyomot hagynak maguk után.

A New Wave nevű kanál (és párjaként a capuccino-csésze) már ma része a márka kínálatának. A dizájn adott, a gyártáson kell reszelni

A New Wave nevű kanál (és párjaként a capuccinocsésze) már ma része a márka kínálatának. A dizájn adott, a gyártáson kell reszelni (Kép: Villeroy & Boch)

Valóan megkerülhetetlen kérdés minden komoly cég életében a fenntarthatóság, Milyen számszerű, konkrét célokat tűzött ki a Villeroy & Boch a környezet védelme érdekében a gyártástól a logisztikáig?

A márka fenntarthatósági stratégiája ambiciózus célokat tűzött ki, beleértve az ESG-pillérek valamennyi aspektusát. Sok más szempont mellett célunk, hogy 2030-ra szén-dioxid-semlegesek legyünk az összes nem kerámiaüzemünkben, és 2040-re az összes kerámiaüzemben is. Ezt a rendelkezésre álló energetikai infrastruktúra és a technológiai fejlesztések vezérlik.

Egyre több használati tárgyunk válik “okossá”. Hamarosan jön egy érintőképernyővel ellátott csap, amely figyelmeztet, hogy túl sok vizet használok a kézmosáshoz?

A nyilvános helyiségekben már most is rendelkezésre állnak ezek a funkciók az automatikus csaptelepekkel, amelyek egy bizonyos idő után, vagy egy bizonyos vízmennyiség felhasználása után elzárnak.

Ugyanakkor nem hiszek abban, hogy a terméknek kell megváltoztatni a fogyasztói szokásokat, pláne a fürdési kultúrát. Ahhoz, hogy ezek a változások fenntarthatóak és hatékonyak legyenek, a fogyasztóknak kell kezdeményezniük, a változásoknak a tudatosságra való nevelésből kell kiindulniuk.

Ha a fogyasztó nem akar változtatni a szokásain, de egy törvény erre kötelezi, akkor mindig megtalálja a módját, hogy becsapja a rendszert.

Ha tudatában vagyunk annak, hogy miért kell erőfeszítéseket tennünk a szokásaink megváltoztatására, az nagyobb mértékben járul hozzá a kívánt eredmény vagy cél eléréséhez.

247 négyzetméternyi kerámia – ez egy stílus a márkától (Kép: Getty Images)

Amikor belép egy étterem vagy szálloda fürdőszobájába bárhol a világon, az evőeszközök vagy a WC az első dolog, amire különös figyelmet fordít?

Igen, így van. Sajnos ez a munkával együtt jár, és ezek azok, amiket ösztönösen megnézek.

Mit gondol arról, hogy egyes márkák réges-régi évszámokat adnak hozzá a nevükhöz, hogy patinásabbnak és tekintélyesebbnek tűnjenek? Pedig ezek nemrég alapított márkák, nulla múlttal.

A kor nem minden. Bár a dátum hozzáadása a cégnévhez adhat némi megnyugvást és hitelességet, nem hiszem, hogy ez nagy hatással lenne a sikerükre. Az ügyfeleik mindig az ön által kínált termék vagy szolgáltatás alapján fogják megítélni önt, és hogy betartja-e a márka által tett ígéretet.

Ez pedig egy nagyon más stílus tőlük (Kép: Villeroy & Boch)

Ez pedig egy nagyon más stílus tőlük (Kép: Villeroy & Boch)

Mekkora személyes terhet jelentett önnek a családalapításkor, hogy továbbvigye a világszerte jó hírnévvel rendelkező Boch nevet? A gyermekei folytatják majd a hagyományt, és egy nap a vállalatnál fognak dolgozni? Mit mondanak ők erről?

A családi név továbbvitele soha nem jelentett terhet. A világ számos olyan pontján éltem, ahol a Villery & Boch nem annyira ismert, és nem éreztem különbséget a Németországban élőkhöz képest. Igen, az ember jót akar tenni a világban, és pozitív nyomot hagyni a tetteivel. De hadd kérdezzem meg: nem ez az, amit valójában mindenki tenni akar, névtől függetlenül?

A gyermekeim még túl fiatalok ahhoz, hogy kialakult véleményük legyen a jövőjükről, és arról, hogy a Villeroy & Boch is benne van-e a jövőjükben. Egy dolog biztos, ha részei lesznek a vállalatnak, akkor annak saját indíttatásnak kell lennie, ne azért lépjenek be, mert én löktem őket ebbe az irányba. Én csak el tudom ültetni a magot, amelyből kinőhet, hogy ők vegyék át és adják majd tovább a stafétabotot a következő generációnak.

Kép(ek) forrása: Getty Images, Villeroy & Boch