1975-ben egy amerikai reklámipari szakember, Gary Dahl megalkotta a Pet Rock nevű új ajándéktárgyat. Ezek tulajdonképpen kidíszített kavicsok, rajtuk szemekkel, így tökéletesen alkalmasak házikedvencnek. Az amerikai férfi alapvetően csak viccelt, amikor előállt ezzel, végül azonban egy év alatt egymilliót adott el belőlük.
Valami hasonló van kibontakozóban most Dél-Koreában is, ahol több cég is ráment a kisebb kövek emberszerűvé formálására, valamint eladására. A Wall Street Journal cikke szerint egyes vállalkozások havi szinten több százat is eladnak ezekből a kövekből, darabonként átszámítva 1800-4000 forintért.
A jelenség hátterében most nem a poénfaktor áll, hanem az elszigetelődés és a kiégés. A munka által hajtott világban valódi társas kapcsolatok hiányában sokaknak ez az egyetlen menekülési, vigaszlelési lehetőség, melyre egyes vállalatok remekül ráéreztek.
A kövek persze nem maguktól kezdtek terjedni a dél-koreaiak körében. Az első dominót egy k-pop együttes tagjai döntötték le 2021-ben, akik a koreai tévében bemutatták saját megszemélyesített kavicsgyűjteményüket. Ez, a korábban boncolgatott társadalmi háttér, valamint a már lecsengőben lévő, de még erősen a levegőben lévő pandémia együtt berobbantotta a házikedvenc kavicsok piacát.
A kövek nem csak a polcon pihennek. Sokan játszanak velük, öltöztetik, babusgatják őket, akár még külön lakrészt is beszereznek nekik, mintha tényleg egy külön lényről lenne szó. A kőtulajdonosok mind azt mondják, hogy tisztában vannak azzal, hogy a kavics például nem érti meg, ha beszélnek hozzá, de olyan, mintha egy kutyához beszélnének, az eredmény pedig az, hogy megnyugszanak, kikapcsolnak a szilárd társtól.
Mit gondolsz a kavics-házikedvencekről? Írd meg nekünk!