A világ egyik leggazdagabb embere finoman szólva is hírhedt nagyszabású és sok esetben fals jóslatairól. Ezek az ígéretek, tervek, álmok néha valóra válnak, néha késnek, néha pedig jobb, ha elfelejtjük őket. A Tesla sikere mellett ott a teljes csődnek tűnő Hyperloop nagy sebességű közlekedési rendszer, vagy akár a botladozó Tesla Optimus humanoid robot, hogy a hosszú ideje várt robotaxit ne is említsük.
A SpaceX eddig inkább a sikersztorik közé sorolható, az űripari szinten tényleg sufnicégként induló vállalkozás ma már a kereskedelmi űrutazás egyik úttörője. Magabiztosan indulnak a Falcon 9-es rakéták mindenféle rakománnyal az űr felé, 2023-ban 96 sikeres kilövésük volt a Falcon 9, illetve Falcon Heavy rakétákkal.
Ez is óriási eredmény, de Elon Musk személyes céljai sokkal messzebbre vezetnek: a Marsra.
Mindig is ez volt a SpaceX alapítása mögötti motiváció, tíz éve még úgy gondolta, hogy idén, 2024-ben bekövetkezhet a vörös bolygó elérése egy űrmisszió során. Ez nem történt meg, és most sem áll hozzá rendelkezésre minden, de Musk ennek ellenére bejelentette, hogy itt az idő. 2026-28-ban lesz olyan helyzetben a két bolygó, hogy megnyílik egy indítási ablak, amit nem akar elszalasztani.
Ezzel úgymond a kocka el van vetve, ha tényleg sor kerül az emberi legénységgel indított küldetésre, akkor az vagy történelmi jelentőségű küldetés, óriási siker lesz, vagy katasztrofális bukás. Középút nincs.
A Föld és a Mars 26 havonta kerül kedvező helyzetbe az utazáshoz, a következő ablak a 259 napos útra 2026-ban nyílik meg – 2028 szintén kedvező év lesz.
Saját közösségi oldalán, az X-en megjelent bejegyzése szerint 2026-ban indulna az első Starship űrhajó a Mars felé, még legénység nélkül. Ha ezeket a kísérleteket siker koronázza, akkor 2028-ban már űrutazók is helyet foglalhatnak a fedélzeten.
“A repülések gyakorisága exponenciálisan nő majd, azzal a céllal, hogy körülbelül 20 év alatt önfenntartó várost építsünk. A több-bolygós civilizáció jelentősen megnöveli a [az emberi] tudat valószínű élettartamát, mivel nem lesz minden tojásunk – szó szerint és metaforikusan – egy bolygón” – írta Musk.
Ami a technológiát illeti, a Starship az elmúlt évben jelentős előrelépést tett, az ötödik tesztrepülés a közeljövőben várható. Ha nem következik be katasztrófa, és a Starship mindkét fokozata képes lesz visszatérni az indítási helyére, az nagyban meggyorsítja majd a fejlesztés folyamatát.
Musk végső célja egy 1000 hajóból álló flotta építése amivel kolonizálná a vörös bolygót. Ehhez napi legalább 10 indítás szükséges a flotta összeszereléséhez és üzemanyag-feltöltéséhez. Emellett a SpaceX a NASA partnere is a Holdra történő visszatérésben, az Artemis-programban, ami szintén fontos tapasztalatokat ad majd a várható Mars-misszióhoz.
Tegyük hozzá, sokan kritikusan viszonyulnak Must Straship-terveihez, a B filmes sci-fik által inspirált rakétaforma nem igazán praktikus, a belső kidolgozatlan, a fentebb vázolt üzemanyag-feltöltés pedig rettentően költséges, sőt teljességgel kivihetetlen lehet.