Megszámlálhatatlan, mennyi olyan épület van a világon, melyekben lifttel, felvonóval közlekedhetnek az emberek. A szerkezet alapjait már az ókorban lerakták, az első lifttel felszerelt épület pedig még a 19. században épült. Többek között ezeknek is köszönhető, hogy egyre magasabbra, nagyobbra húzzák a tervezők a felhőkarcolókat – liftek nélkül mégis ki lépcsőzne több tíz szintet?
Napjainkban már az is szempont, hogy egy lift ne csak vánszorogjon, hanem gyorsan is vigyen a szintek között. Van tehát fejlesztési potenciál a téren. De hol lehet ezeket fejleszteni – merülhet fel a kérdés.
– szól a válasz. Jelenleg a világon több mint 30 ilyen torony található, melyekben ellenőrzött körülmények között tesztelhetőek a liftek. Ilyenekben vizsgálják például, hogy hogyan reagál hosszú távon a terhelésre, mennyire marad biztonságos és megbízható a szerkezet.
Ismereteink szerint az első lifttesztelő tornyot még 1888-ban építette az Otis nevű liftgyártó a New York állambeli Yonkersben található gyáránál. Napjainkra már abból is kisebbfajta verseny lett, hogy ezekből a tornyokból ki építi a legnagyobbat. Ha ezt szeretnénk látni, a kínai Kanton városába kell utaznunk, a Hitachi által épített H1 Towerhez. A 273 méter magas épület 2020-ban készült el, belsejében pedig 15 lift-tesztpálya található, melyek egy része 15 méterrel a felszín alá is lejut. A pályák hossza összesen 2,2 km, a leghosszabb közülük 250 méteres.
Ha az abszolút rekorder lifttesztelő helyszínre volnánk kíváncsi, akkor a finnországi Tytyribe kell ellátogatni. A KONE High-Rise Test Tower nevével ellentétben nem torony, hanem egy 350 méter mély lyuk. Európában a legnagyobb lifttesztelő torony a németországi Rottweil városánál található. A nyitóképen is látható, 246 méter magas TK Elevator Test Tower Rottweil 2017-es átadásakor még a világ legmagasabbja volt, emellett kapott egy extra funkciót is: a teteje kilátóként funkcionál.