
Egyetemi kutatási projektként indult, mára piaci termék lett belőle: itt az új szuperanyag, mely számos területen leválthatja az acélt.
A bútorgyártás, az építkezés területén továbbra is jelen van, de az évezredeken keresztül szinte mindenre használt fát jelentősen visszaszorította az acél, az egyéb fémek és ötvözetek, valamint a különböző mű- és mesterséges anyagok, ám könnyen lehet, hogy újra nagyobb hangsúlyt kap a természetes eredetű alapanyag.
A Marylandi Egyetem (USA) kutatói még 2018-ban indították projektjüket, melynek célja a fa mint alapanyag tulajdonságainak javítása volt.
Mostanra az erre alapított cégen keresztül „Superwood” néven piaci forgalomba is került a kutatás eredménye, mely a gyártó állítása szerint 12-szer erősebb, 10-szer ellenállóbb, mint a hagyományos fa, az acél kiváltására is alkalmas lehet, miközben annál hatszor könnyebb, ezért a szénszálas kompozithoz is hasonlítják, amelynél viszont jóval olcsóbb.
Kép: InventWood
Hogyan sikerült előállítani a szuperfát? A kezelés lényege, hogy kivonják a fából a lignint – lényegében a fa kötőszövetét adó anyag –, majd 66 Celsius-fokon nagy nyomáson tömörítik azt. A folyamat során a cellulózrostok összetömörülnek, hidrogénkötések alakulnak ki a molekulák között. A módszerrel eltűnnek a gyenge pontokat jelentő rések, csomók. Ezután egy, a tartósságot biztosító bevonatot kap az anyag.
Az anyag további előnye, hogy a hagyományos fafeldolgozásnál ugyan nagyobb a karbonlábnyoma, de az acéltermelésnél mintegy 90%-kal kisebb, emellett az építőanyagok amerikai osztályozása szerinti legmagasabb, A kategóriás tűzállósággal bír.
A cég elsőre az USA-ban jellemző favázas lakóházépítéshez, padlóborításként és a bútorgyártáshoz ajánlja az anyagot, de reményeik szerint tulajdonságainak köszönhetően más területeken is elterjedhet, leváltva a különböző fémeket, plasztikokat.
Kép: InventWood
„A [technológiának köszönhetően az] építkezésben, bútorgyártásban a gyorsabban növő és környezetbarátabb puhafák, mint a fenyő vagy a balsa leválthatják a lassabban növő, de tömörebb fákat, mint a tölgy vagy a teak. De a szuperfát az autók, repülőgépek építésénél is fel lehetne használni – gyakorlatilag bárhol, ahol jelenleg acélt használnak” – magyarázta a kutatás vezetője, Liangbing Hu.