Amikor 1971-ben a San Franciscó-i Egyetem három exdiákja megnyitotta az első Starbucks-üzletet, aligha gondolták, hogy egy nap ez a brand lesz az Instagram influenszereinek egyik első számú kávémárkája. A cég annak idején nem is az ikonikus nagypoharas koffeinadagok árusításával kezdte, ehelyett frissen pörkölt kávébabot, teafüvet és fűszereket kínáltak. A szerény kezdetektől azonban mára eljutottak addig, hogy a sellős cég a világ legnagyobb kávézóláncát üzemelteti, 80 országban kb. 32 ezer üzlettel.
A kávéárak azonban nem egységesek: a feltüntetett összegeket elsősorban az befolyásolja, melyik országban található az adott Starbucks. Ezeket vizsgálta meg és gyűjtötte össze a SavingSpot, majd tette összehasonlíthatóvá: kiválasztották a minden kávézóban elérhető alapterméket, a Tall Lattét, magyarul a nagy jegeskávét, majd megnézték 72 ország árait, átváltották azokat dollárra, és ki is alakult az ársorrend.
Ezek alapján Törökországban a legolcsóbb Starbucksba járni, ott ugyanis csupán 1,31 dollár (470 forint) a nagy kávé. Ezzel szemben a lista másik végén Svájc áll 7,17 dolláros (2577 forintos) árral, a különbség közel hatszoros. Magyarország a 72 listázott ország közül a 22. legdrágább: nálunk 3,34 dollárba (1200 forintba) kerül az ital, a szomszédos országok közül Romániában kedvezőbbek az árak (3,29 dollár = 1184 forint).
A SavingSpot adatai szerint a legdrágább Starbucks-kávé szintén Svájcban található: a vaníliás sziruppal és karamellel is ízesített Iced Caramel Macchiato 9,31 dollárba, átszámítva 3344 forintba kerül.
A Starbucks Európában Törökországon kívül Bulgáriában (2,69 dollár), illetve Olaszországban (2,84 dollár) kínálja még olcsón portékáját, mindkét ország árai globálisan is a legjobb tíz között szerepelnek. Érdekes még, hogy az Egyesült Államokban is olcsóbban ihatunk Tall Lattét, mint Magyarországon, ott 3,26 dollár (1173 forint) a kávé ára – ráadásul az ottani átlagjövedelem jóval magasabb is, mint nálunk.
Ebből a szempontból egyébként épp az USA a legjobb: ha a napi átlagjövedelem szerint nézzük az árakat, akkor az Egyesült Államokban jelenti a legkisebb terhet az emberek pénztárcájának a kávézás. Egy átlagos, 8 órás munkanapot és a fizetések mediánját, azaz középértékét nézve az embereknek csak 10 percet kell dolgozni egy kávé áráért. Őket Ausztria és Norvégia követi 15-15 percnyi munkával.
A lista másik végén Kambodzsa áll, ahol egy átlagember napi bérének 86,1 százalékába kerül a Starbucks-kávé, azaz 6 óra 53 percet kell melóznia egy ilyen italért. Ebben az összevetésben India a második 5 óra 42 perccel.
Képek: Starbucks