Life Kovács Miklós 2023. 03. 13.

Egyetlen darab akad ebből a luxushelikopterből egész Európában

A légi közlekedés egyik királya az Airbus ACH160-as helikopter, amiben a luxus találkozik a legmodernebb technikával és a biztonságos repüléssel.

A helikopterek kategóriájában nem pörögnek úgy az események, mint a személyautóknál. Itt egy-egy típust még évtizedekre terveznek, és a száz százalékig kész konstrukció forgalomba kerüléséhez is évek kellenek. Így lehet frissnek és izgalmas érdekességnek mondani a közepes méretű Airbus ACH160-ast, ami 2015-ös első tesztrepülése után csupán 2021 végén lett elérhető a vásárlók számára. 

Többek között az AS365 Dauphint váltja, ami 1978 óta elégíti ki a civil helikopterre vágyó vásárlók igényeit, így nem túlzás állítani, hogy technikai értelemben korszakos ugrásról van szó. “Jelenleg ez a legfejlettebb, legbiztonságosabb, kiemelt kényelmet biztosító helikopter a világon, és ezen tulajdonságokat immár az új, Exclusive kivitel teszi teljessé” –  mondta az Airbus üzleti helikopterekkel foglalkozó részlegének vezetője, Frederic Lemos. 

Ekkora ablakot egy helikopter sem ad a kategóriában, a zajszigetelés elsőrangú, aki egy ilyennel emelkedhet fel, annak egyedi, és különleges élményben lehet része (fotó: Airbus)

Ekkora ablakot egy helikopter sem ad a kategóriában, a zajszigetelés elsőrangú, aki egy ilyennel emelkedhet fel, annak egyedi és különleges élményben lesz része (fotó: Airbus)

A cég saját stúdiója mellett a tervezésbe és a megvalósításba bevonta a magánhajózási iparág talán legnevesebb beltéri tervező cégét, a Harrison Eidsgaardot is, így nem véletlen, hogy jachtokat idéző hangulat uralja a belsőt, világos, nyugalmat sugárzó színek, vastagon párnázott ülések várják az utasokat, de természetesen a megrendelő kérése szent, a megfelelő összegért cserébe bármit megvalósítanak, amit elbír a helikopter 6050 kilogrammos maximális felszállótömege.

Finom szőnyeg, nagy méretű kijelzők, világos tér, elegáns fabetétek, akár ilyen konfigurációban is rendelhető az ACH160-as (fotó: Airbus)

Finom szőnyeg, nagy méretű kijelzők, világos tér, elegáns fabetétek, akár ilyen konfigurációban is rendelhető az ACH160-as  (fotó: Airbus)

Igazán feltűnőek a nagy méterű ablakok, ami kifejezetten ritka ebben a kategóriában, a cég állítása szerint az ACH160-as ablakfelületei 35 százalékkal nagyobbak a konkurencia hasonló méreteinél, így ez a legvilágosabb, pazar kilátást nyújtó kabin a kategóriában. 

Az ACH160-as végsebessége 325 km/óra, és 280 km/óránál a legkényelmesebb vele az utazás, hatótávja pedig 850 kilométer. A 13,96 méter hosszú szerkezet két Turbomeca Arrano 1A  hajtóművével legfeljebb 5900 méterre képes felemelkedni, 1760 kilogramm hasznos teherrel (ebből 500 kg az üzemanyag) a fedélzetén. 

Most ebből a típusból adták el a legelső darabot Európa területén, a meg nem nevezett vásárló pedig a szokásosnál is pazarabb Exclusive belsővel kapja meg a légi járművet.

Na de nagyjából mennyibe kerül egy ilyen gép? Csak sejtéseink lehetnek, de az biztosnak tűnik, hogy az alapár még a berobbanó infláció előtt is – átszámítva – ötmilliárd forint körül mozgott.