Felmérések szerint a vevők borvásárlásnál figyelembe veszik, ha egy adott italt benevezték valamilyen borversenyre, és az ott elért eredménynek látható nyoma van például a palackon. A nemzetközi trendek azt mutatják, hogy akár 15 százalékkal is többet vehetnek az ilyen címkékkel és jelöléssel ellátott borokból, így nem csoda, hogy a borászatok, pincészetek rámennek az ilyen megmérettetésekre.
Persze a különböző borversenyekkel Dunát lehetne rekeszteni, annyi van belőlük, és az egyes díjak rangja között jelentős különbségek lehetnek. Erről persze az átlagos vásárló nem sokat tud, amit azért igyekeznek a borkészítők is kihasználni az eladások növelése érdekében.
Erre világított rá kísérletében egy belgiumi tévéműsor. Az RBTF közszolgálati csatornán futó On n’est pas des pigeons egyik adásában felkérték az 1988-ban Belgium legjobb sommelier-jének megválasztott Eric Boschmant, hogy egy áruház alsó polcos kínálatából segítsen kiválasztani a legrosszabb bort, melyet benevezhetnek egy versenyre. A befutó egy 2,5 eurós (940 forintos) palack lett, melyet először is átkereszteltek a szépen csengő Chateau Colombierre, és terveztek hozzá menő címkét, illetve háttértörténetet is, miszerint az alapanyagként használt szőlő Vallónia legjobb területeiről származik.
Következő lépésként kerestek egy borversenyt: a Gilbert et Gaillard nevű nemzetközi megmérettetésre esett a választásuk, ahol a bírák háromhavonta értékelik a benevezett borokat. Maga a nevezés egyébként pofonegyszerű volt: a résztvevőknek ugyanis elég a kóstoláshoz mintát küldeni a borból, csatolni némi labormintát többek között a cukor- és az alkoholtartalomról, valamint kicsengetni az 50 eurós (kb. 19 ezer forintos) nevezési díjat – a többit majd rendezi a zsűri.
A három feltétel közül a laboros részt egész egyszerűen úgy oldották meg, hogy lenyúlták egy valóban minőségi bor adatait, és azt küldték be. Mint kiderült,
senki nem foglalkozott azzal, hogy ez nem a beküldött borhoz tartozó információ, sőt: rövid időn belül kiderült, hogy a tévések borversenyhekkelése annyira jól sikerült, hogy az áruházi alsó polcos bor arany minősítést nyert a zsűritől.
Az értékelésben “nagyon érdekes” jelzővel illették az italt, hozzátéve, hogy “gazdag íze van, melyet fiatal illatok egészítenek ki” egy komplex egésszé.
A műsorban elárulták, hogy az eredményhirdetéssel együtt a győztes “borkészítők” rögtön lehetőséget is kapnak arra, hogy 60 euróért (22 500 forintért) vegyenek 1000 arany minősítéses matricát, melyet felragaszthatnak a boltok polcaira kerülő palackokra. A sommellier és csapata a végén ismét csak hangsúlyozta, hogy a díjak nem jelentik a világot, érdemes alaposabban utánajárni az ilyen feliratoknak, ha az ember igazán minőségi bort szeretne vásárolni.