Aki már repült, az tudja, mennyi mindenen kell keresztülmennie az embernek, mielőtt a gépre ülhetne. Minden a csomagfeladással és annak lemérésével kezdődik, majd jön a biztonsági ellenőrzés, ahol levetetik a cipőket és kipakoltatják a táskákat. Ezt a folyamatot néhány nap erejéig egy testtömegméréssel is bővítette az Air New Zealand.
A légitársaság ezt a lépést egyedül az aucklandi reptéren vezette be, ott is csak ideiglenes jelleggel, május 29. és június 2. között. Erre egyfelől hatósági előírások miatt volt szükségük, másrészt nekik is jól jön a pluszinfó az utasok testtömegéről. “Mindent lemérünk, ami felmegy a repülőre, a csomagoktól kezdve a fedélzeti kajákon át a poggyásztartókba kerülő táskákig. Az utazók, a személyzet és a fedélzetre felvihető kézipoggyász esetében átlagtömeggel számolunk, melyet az ilyen felmérésekből kapunk meg” – fogalmazott a légitársaság szakembere, Alastair James.
A mérlegelés egyébként nem kötelező jellegű, viszont tízezer utazó önkéntes hozzájárulására számítanak, hogy tényleg használható adatokat kapjanak az utasok tömegéről. “Tudjuk, hogy ijesztő lehet a mérlegre lépni. Meg szeretnénk nyugtatni a vásárlóinkat, hogy nincs látható kijelzője a mérlegnek, a súlyukat senki sem láthatja, még mi sem. Teljesen névtelen a dolog” – tette hozzá James.
Napjainkban a repülőjegy-vásárlás igazi kaland tud lenni, főleg, ha az ember oda szeretne figyelni, hogy lehetőleg minél olcsóbban megússza a légi közlekedés költségeit. A jegyárak például folyamatosan változnak, az algoritmusok állandóan kavarnak a számokkal, így előfordulhat, hogy egy járaton két ugyanolyan kategóriájú jegy között többszörös különbség is lehet.
Ezt követően jönnek csak az extra költségek: külön fizetni kell, ha több vagy nehezebb poggyászt vinnénk magunkkal, de számos esetben pénzbe kerülnek az ülőhelyek is, amennyiben nem fogadjuk el a rendszer automatikus választását. Meg kell fizetni a nagyobb lábteret, de extra bevételhez jutnak a légitársaságok azzal is, ha ki szeretnénk kerülni a sort a biztonsági ellenőrzésnél, vagy a repülőre való felszállásnál. Mindezek mellett egyre több járaton elérhető a fedélzeti internetezés lehetősége, természetesen extra díjért cserébe.
Reméljük, hogy a testtömegünk nem fogja a jövőben befolyásolni a repjegyárakat, és abban is bízunk, hogy nem valósulnak meg az olyan őrültségek, mint az állóhelyek ötlete a repülőkön…