Szokatlan elhatározásra szánta el magát Stephen Prince, aki a hazafias milliomosokat tömörítő szövetség, a Patriotic Millionaires társelnöke, bejelentette ugyanis, hogy megválik a magánrepülőgépétől – írta meg a CNN.
Pedig Prince nem is büszkélkedhetett egy hihetetlenül nagy légi monstrummal, „csupán” egy közepes méretű, de nagy hatótávolságú vállalati repülőről van szó, ami kilenc utas szállítására alkalmas. Döntése hátterében nem más húzódik, mint a környezetvédelem: rádöbbent arra, hogy lényegesen több káros anyaggal árasztja el a bolygót, mintha valamelyik kereskedelmi légitársaság járatait venné igénybe.
Egy friss tanulmány számszerűsítette is a különbséget: az Egyesült Államok Politikai Tanulmányok Intézetének adatai szerint a magánrepülőgépek legalább tízszer annyi szén-dioxiddal szennyezik a levegőt, mint a kereskedelmi járatok. Közrejátszik ebben az is, hogy az elmúlt két évtizedben a globális magángép-flotta több mint a duplájára nőtt, így az akkori 9895 helyett már 23 133 repülőből áll, sőt, a piacon 2021-ben és 2022-ben új iparági rekordokat állítottak fel tranzakciók és a dollárforgalom tekintetében.
Megdöbbentett a tény, hogy azáltal, mennyire szerelmes voltam a privát légi utazásokba, hajlamos voltam figyelmen kívül hagyni, milyen szörnyűséget követtem el a környezettel, illetve a jövő generációival szemben. Egyszerűen nem tudom ezt folytatni tovább, változtatnom kell
– nyilatkozta Prince a döntése kapcsán a CNN-nek. Hozzátette, annak ellenére visszatér a hagyományos, kereskedelmi repüléshez, hogy az elmúlt hat-hét évben csak magánrepülővel járt, és így legalább nem kellett küszködnie a hosszú sorokkal, a járatkiesésekkel és az elveszett poggyászokkal.
Korábban Prince-nek féltucatnyi magánrepülője volt, közülük a legutóbbi, egy Cessna 650 Citation III a legnagyobb, amely a fenntartás szempontjából is a legköltségesebb modell. Csak az üzemeltetési költségek éves szinten megközelítették a 300 ezer dollárt, ami a mostani árfolyamon több mint 100 millió forintra rúg.
A Cessna értéke jelenleg egymillió dollár, vagyis 340 millió forint körül mozog, és minden bizonnyal hamar vevőre talál majd. Prince ugyanakkor nem mond le teljesen a magánrepülés élményéről, mondván, van egy barátja, aki megengedi, hogy lízingelje a kisebb repülőgépét. Ez egy ikerturbós szerkezet, ami negyedannyi üzemanyagot fogyaszt, mint a Cessna, ezzel párhuzamosan pedig az alkalmak számát is jelentősen visszaszorítja: az ajándékkártya- és pénzügyi szektorban utazó vállalkozó Nebraska északnyugati sarkába tervez elrepülni évente kétszer-háromszor, hogy fácánra vadásszon.
Habár korábban épp ő kardoskodott amellett, hogy a tehetősebbeket sújtsák magasabb adókkal, mert így lenne igazságos, ezúttal nem akarja arra sarkallni a milliomostársait, hogy kövessék a példáját.