Átlagemberként megszokott egy utazás lefoglalása, autó bérlése a nagy nemzetközi applikációkon keresztül. Ma már nem kell telefonálgatni, pár kattintás az egész. A legfelső szintű luxusszolgáltatásoknál még nincs ilyen globális applikáció. Magánrepülőt például csak hosszas keresés után, a szolgáltatást nyújtó céghez telefonálva, vagy esetleg drága klubtagsági díjat követően tudunk bérelni.
Ezeket ráadásul utólag kell kifizetni, az ár pedig változhat például az elégetett üzemanyag mennyiségének függvényében.
Most viszont megérkezett a magánrepülők világába az a szolgáltatás, ami a taxiknál az Uber. Egy applikáció, amivel akár átlagemberek is felülhetnek magángépekre. Az Egyesült Államokban létrejött KinectAir célja, hogy az üres járatokra találjon utasokat. Ezeket a gépeket ugyanis általában egy-egy útra bérlik, és a rövid út végén nem áll napokat egy idegen reptéren a repülő, hanem szépen hazaszáll. Ezekre az üres járatokra intézik a foglalást, és az oldalukon több szolgáltatót is el lehet érni egy füst alatt.
A KinectAir szerint az átlagos árhoz mérve 75 százalékos kedvezményt tudnak elérni, a legolcsóbb jegyek az oldalon már 111 dollárról indulnak fejenként. Az árat azzal is alacsonyan tartják, hogy légcsavaros, dugattyús motorra lszerelt, olcsóbban fenntartható repülőgép üzemeltetőkkel dolgoznak együtt. Ezek lassabbak mint a sugárhajtású luxusgépek, de rövid utakon nem egetverő a különbség.
“Ha ugyanarra a célpontra jettel repülsz, akkor ötször annyit fizertsz azért, hogy pár perccel hamarabb érj oda.” – nyilatkozta a társalapító Ben Howard a CNN-nek.
Az utolsó pillanatban lefoglalható, last minute ajánlatok esetén még a nagy légitársaságok árainál is jobb ajánlatot tud adni az applikáció, és egy ilyen repülés jóval kényelmesebb is, nem kell tömött sorokban várakozni, végigszenvedni a zsúfolt biztonsági ellenőrzést.
Ilyen potyázásra váró járat pedig bőven akad, a CNN cikke szerint a privát repülőutak 40 százaléka történik üresen, amikor épp a következő utasért kell elrepülnie a gépnek. A szolgáltatás még csak az Egyesült Államokban bontogatja szárnyait, de ha nagy siker lesz, akkor vélhetően Európában is megjelenik ez a cég, vagy valami hasonló.
Igény az lenne rá, valószínűleg még Magyarországon is akadna pár baráti társaság, akik kihagynák a dugót a Balaton felé a nyári hétvégéken, és inkább összedobnának egy öt-hét üléses Diamond DA62 bérlésre, hogy hosszú órák autóban aszalódása helyett szinte azonnal csobbanhassanak a hűsítő vízben.
Ahogy azt tették már elődeink a XX. század elején, amikor Budapestről Siófokra igény szerint jártak a hidroplánok. A téma kutatója, Varga Sándor cikke szerint a hidroplánok reggel mintegy 40 perc alatt értek Siófokra, majd este tértek vissza Budapestre.