Kína a vasúti fejlesztések egyik vezető országa, még mindig robbanásszerűen nő a gyorsvasúthálózat hossza. Ezt kutatói-fejlesztői munka is kíséri, ennek legfrissebb eredménye pedig az, hogy megdőlt a mágnesvasúton mért legnagyobb sebesség rekordja is.
Az új csúcs 623 km/óra, melyet egy 2 km hosszú “csőben” kialakított pályán futott a speciális szerelvény, melynek modellje a nyitóképen is látható. A korábbi maglev-rekord 603 km/óra volt, a hagyományos vonatok leggyorsabbika 574,8 km/órát ment.
Az új projektben a CASIC, a kínai állami tulajdonú űrhajó- és rakétagyártó vállalat komoly szerepet vállal. Ők építették a teszt helyszínéül szolgáló alagutat Sanhszi tartományban, melynek különlegessége, hogy alacsony vákuum uralkodik benne.
Az alacsony vákuum 0,001 és 0,3 bar közti légnyomást jelent (tengerszinten a mindennapokban 1 bar a természetes légnyomás), ebben a ritka levegős közegben érte el a rekordsebességet az amúgy is gyakorlatilag súrlódásmentesen közlekedő maglev-vonat. A tesztre számos korábbi lassabb próbát megelőzően került sor még tavaly októberben, a kínaiak azonban csak most számoltak be róla.
China is one step closer to a cutting-edge transportation system involving a 1,000 km/h high-speed #maglev #train running in a low vacuum pipeline after newly completing the main structure of a 2-km full-scale test pipeline in N China’s Shanxi, the longest of its kind globally. pic.twitter.com/rDv1NEQ20k
— China Science (@ChinaScience) November 23, 2023
A teszt részleteiről nem írnak, így azért abba érdemes belemenni, hogy ha a vonat a két kilométeres szakaszon valóban elérte a több mint 600 km/órás tempót, és meg is állt épségben, akkor a gyorsulási és/vagy a lassulási szakaszban komoly G-erők léptek fel. Adott esetben ez lehet akár 2-3 G-s erőhatás is – ilyen erőket a hétköznapokban nem tapasztalunk.
A CASIC közleménye szerint a próbák folytatódnak tovább: a következő fázis egy 60 km hosszú alacsony vákuumos tesztpálya építése lesz, ahol már az 1000 km/órás célsebesség elérését tűzik ki.
Az ilyen jellegű vákuumos-alagutas közlekedés nem könnyen kivitelezhető és nem is épp a legolcsóbb. Hasonlóval próbálkozott Elon Musk is a Hyperloop képében, de 2023. decemberében a mögötte álló cég is befejezte a működést.