A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 1964 óta monitorozza a kereskedelmi járatok biztonságát. Esztendőről esztendőre el is készítik éves biztonsági jelentésüket, melyből február végén a hatvanadik kiadás jelent meg. Ennek adataiból kiderül, hogy
A szövetség 2023-ban 37 millió repülőutat jegyzett, 17 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Ennek ellenére a balesetek mind arányszámban, mint abszolút számukban csökkentek. “Ezen a biztonsági szinten egy embernek 103 239 évig kellene repülnie ahhoz, hogy halálos balesetet szenvedjen” – fogalmaztak.
Tavaly a sugárhajtású utasszállítók körében nem történt halálos baleset, és géptörzs sem veszett oda egyetlen incidensben sem. Egyedül egy nepáli eset borzolta a kedélyeket, amikor egy légcsavaros utasszállító lezuhant, 72 ember halálát okozva. 2023-ban világszerte összesen csak 30 balesetet regisztráltak, szemben a 2022-es 42-vel. Ha ezt konkrét járatszámokra fordítanánk, akkor minden 880 293. járatot ért csak baleset.
Ha hosszabb távot nézünk, tíz év alatt 61 százalékkal csökkent a balesetek száma, a halálos áldozattal járók száma pedig 11-ről 1-re csökkent (ennek átlaga az elmúlt években is még öt volt).
A pozitív adatok ellenére az IATA felhívja a figyelmet, hogy az ágazatnak ébernek kell maradnia. “Bármely baleset, függetlenül annak súlyosságától vagy gyakoriságától, rávilágít a biztonság proaktív megközelítésének fenntartására, a lehetséges biztonsági problémák és a kialakuló trendek azonosítására és kezelésére, valamint a balesetek valószínűségét csökkentő biztonsági intézkedések végrehajtására” – fogalmaztak.