2024 minden bizonnyal rekordév lehet a polgári légi közlekedésben: az előzetes becslések szerint idén 4,7 milliárd utas repülhet legalább egyszer, ami 200 millióval több, mint az eddigi csúcsévben, 2019-ben. A bevételek is szárnyalnak, tavaly pl. 896 milliárd dollár (330 ezer milliárd forint) volt a teljes piac, ám természetesen az egyes útvonalak nem egyformán értékesek.
Nemrég a repülési statisztikákkal foglalkozó OAG adataiból kiderült az is, melyek ebből a szempontból a legjobb útvonalak, vagyis azok, amelyek a legtöbb pénzt hozzák a konyhára az azon repülő légitársaságoknak. Laikusként azt gondolhatnánk, hogy biztosan a transzatlanti vagy a Csendes-óceánt átszelő járatok az elsők,
A 2023-as év első félévéből származó adatok alapján a Sydney-Melbourne viszonylat viszi a prímet: itt fél év alatt 1,21 milliárd dollárral (446 milliárd forinttal) gyarapodott az utat repülő légitársaságok, elsősorban a Qantas és a Virgin Australia kasszája.
A laikus gondolatokat megtestesítő New York-London útvonal bevételi szempontból ezüstérmes lett (1,15 milliárd dollár – 425 milliárd forint), míg az adatsor harmadik helyén egy szaúd-arábiai belföldi útvonal, a Rijád-Dzsidda szerepel (1,03 milliárd dollár – 380 milliárd forint).
Helyezés | Útvonal | Bevétel (2023 első félév, millió dollár) |
1. | Sydney-Melbourne | 1207 |
2. | New York-London | 1153 |
3. | Rijád-Dzsidda | 1025 |
4. | Dubaj-Rijád | 990 |
5. | Los Angeles-New York | 800 |
6. | San Francisco-Newark | 722 |
7. | Newark-Los Angeles | 681 |
8. | Szingapúr-Sydney | 649 |
9. | New York-Párizs | 646 |
10. | Perth-Melbourne | 642 |
Fontos leszögezni, hogy a bevétel nem egyenlő a profittal. Napjainkban egy utason átlagosan 5,44 dollárt (kb. 2000 forintot) keresnek a világ légitársaságai. Megnézve ezen utak repjegyárait, látszik, hogy ezeknek a hatalmas összegeknek elképesztően kis hányada lesz haszon – persze a sok kicsi sokra megy, az sem kevés összeg, gondoljunk csak vissza a 4,7 milliárd utasos előrejelzésre.