A világ legnagyobb médiafranchise-ainak karaktereit, szereplőit bárhol, bármikor és bármilyen formában felismerjük. Amikor valami nagyon sikeres egy területen, akkor általában a határok elmosódnak, és mindent leuralnak. A filmből játék készül (Star Wars), a játékból film (Barbie), és akkor még nem is beszéltünk a videojátékokról vagy épp a cserélgethető kártyákról.
Mindezeket összegezve bevételi szempontból sorba is állítható, mely nagy franchise-ok a legsikeresebbek a világon. A lista sokaknak meglepő lehet, ugyanis a legjobb tízből ötért a japánok felelnek.
Helyezés | Médiafranchise | Összes bevétel (milliárd dollár) |
1. | Pokémon | 147 |
2. | Hello Kitty | 89 |
3. | Micimackó | 76 |
4. | Mickey egér | 74 |
5. | Star Wars | 70 |
6. | Anpanman | 56 |
7. | Disney hercegnők | 46 |
8. | Shōnen Jump | 40 |
9. | Mario | 38 |
10. | Marvel Cinematic Universe (MCU) | 35 |
Mint a táblázatból látható, a legnagyobb kasszasikernek eddig a Pokémon bizonyult, mellyel 1996 óta átszámítva 53 863 milliárd forintot kerestek az alkotók. Gyakorlatilag a listán egyedüliként minden területen taroltak a kis lények: az animációs filmek még mindig jól mennek, de a plüssjátékok, a kártyák és a videojátékok világában is letették a névjegyüket, elég csak a mindenkit telefonos zombivá tevő Pokémon GO-ra gondolni.
Összehasonlításképpen: a magyar államháztartás központi alrendszerének 2024-es kiadási főösszege 40 755 milliárd forint, a bevételi főösszeg pedig 38 240 milliárd forint.
Japán mellett a lista másik domináns ereje a Disney. Ők álltak hosszasan a Micimackó és a Mickey egér mögött is, de a Star Wars és az MCU is az övék.
A listáról lemaradt a Barbie, ami kissé meglepő lehet a tavalyi év sikerfilmje után. Maguk a játékbabák és a hozzájuk készített, gyerekeknek szóló animációs filmek 24,7 milliárd dollárt (9046 milliárd forintot) hoztak a konyhára önmagukban. A mozikat leuraló Margot Robbie-féle feldolgozás ehhez “csak” 1,44 milliárd dollárt (529 milliárd forintot) tud hozzátenni, azaz ez sem elég a legjobb tízes eredményhez.