A repülős utazások egyik legkritikusabb pontja az a bizonytalanság, mely a csomagok megérkezéséhez – illetve meg nem érkezéséhez – köthető. Szerencsére napjainkban egyre ritkábbak a nagyon hosszú időre vagy örökre elvesző csomagok, de mindenki környezetében van olyan ember, aki már járt így.
Idén nyártól fogva azonban még tovább csökkenhet az ilyen esetek száma. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) ugyanis minden tagjának, több mint 300 légitársaságának kötelezővé tett egy olyan ellenőrzési rendszert, mellyel jobban nyomon követhetőek a feladott poggyászok.
A dolog lényege, hogy a csomagokra kapott vonalkódokat a poggyászfeladáson felül le kell csippantani a gépbe töltéskor, az átszállások során és a célállomásnál is, amikor kikerül a csomagszalagra a bőrönd. Az IATA jelentése szerint a hozzájuk tartozó légitársaságok és repterek 41 százaléka még dolgozik a bevezetésen, de a világ számos részén már elég jól állnak az előírás alkalmazásával – írja az Euronews.
Az elmúlt évtizedekben egyébként általánosan is sokkal jobb lett a csomagkezelés. 2007-ről 2022-re 60 százalékkal csökkent az elhagyott poggyászok száma. Az arány még jobb is lehetett volna, ha 2021-ig nézik a statisztikákat, a megugrás a pandémia utáni utazási kedv növekedéséhez és az ezzel együtt járó nagyobb csomagforgalomhoz köthető. Ha azt nézzük, azért a 2022-es adat sem durva: a világon átlagosan 1000 utasra 7,6 hiányzó vagy sérült csomag jutott.