Life Kovács Miklós 2024. 06. 15.

Konteósok, rossz hír érkezett

Megváltozhat az ég felettünk, ha a légi közlekedésben átállnak az új fejlesztésű üzemanyagokra, amelyekkel kisebb mértékben keletkeznek majd kondenzcsíkok

Befutottak az első tesztek eredményei a száz százalékig fenntartható forrásból származó repülőgép-üzemanyag (SAF) alkalmazhatóságáról. Az Airbus által végzett kísérleten az A350-900-as típusú gép jelentősen kevesebb koromrészecskét bocsátott ki, a kondenzcsíkot alkotó jégrészecskék száma pedig még nagyobb mértékben csökkent.

Az Airbus mellett az iparág jelentős szereplői, a Rolls-Royce, a német repülési, energia- és közlekedési kutatóközpont, (DLR) valamint az üzemanyagot előállító Neste vett részt a projektben.

A méréshez összehangolt együttműködésre volt szükség, egy repülőgép hajtóműveire nem lehet hasonló szerkezetet rákötni, mint egy autó kipufogójára, ezért a  Rolls-Royce Trent XWB-84-es hajtóművek kibocsátását egy másik repülővel mérték.

Az Airbust egy szenzorokkal felszerelt Dassault Falcon 20-as követte a Földközi-tenger felett, a kondenzcsíkokat pedig a hagyományos és a fenntartható üzemanyagokkal felváltva vizsgálták. A referenciaként használt Jet A-1-es üzemanyaghoz képest a koromrészecskék kibocsátása 35 százalékkal csökkent, a jégrészecskék száma pedig még nagyobb különbséggel, 56 százalékkal mérséklődött. 

A modern ember nyoma az égen, a kondenzcsík

Kondenzcsík tulajdonképpen emberi tevékenység által létrehozott felhő, akkor keletkezik, amikor a repülőgépek hajtóművei üzemanyagot elégetve égéstermékeket, köztük szén-dioxidot, vizet, koromszemcséket bocsátanak ki a légkörbe. Ezek az égéstermékek a légkörben lévő vízpára számára kondenzációs magként szolgálnak. A levegőben lévő és az üzemanyagból a levegőbe kerülő víz ezekre a kondenzációs magvakra csapódik ki, és mivel nagy magasságban hideg van (mínusz 30-50 Celsius-fok),  azonnal megfagy, apró jégkristályokká alakul.

Mark Bentall, az Airbus kutatási és technológiai programjának vezetője a következőket mondta: „Már eddig is tudtuk, hogy a fenntartható üzemanyagok csökkenthetik a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátását. Az ECLIF tanulmányainak köszönhetően most már tudjuk, hogy az SAF a koromkibocsátást és a kondenzcsíkokként látható jégszemcsék képződését is csökkentheti.”

Kevesebb csíkot húzhatnak a repülők a jövőben

Ez egy nagyon bíztató, tudományos alapokon nyugvó eredmény, amely megmutatja, hogy a fenntartható üzemanyagok mennyire fontosak a légi közlekedés szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséhez.

Ennek a folyamatnak üdvös hatása lehet a chemtrail összeesküvés-elmélet (az emberek állapotának, egészségének “szabályozására”, károsítására használt chemical trail azaz vegyi csík) visszaszorításában is. Az új üzemanyaggal nagyban csökkenne a kondenzcsíkok száma az égen, és így talán kevesebben böfögnének fel teljesen alaptalan, légből kapott állításokat az égen megjelenő csíkok káros hatásairól. 

Forrás: Airbus
Kép(ek) forrása: nyitókép: Airbus, Woovii/Getty Images