Life Erdős Norbert 2024. 07. 23.

Itt a felfedezés, amivel évtizedekkel tovább élhetünk

Létezik egy olyan fehérje, amelynek blokkolásával jelentősen meghosszabbíthatjuk az életünket. Az utópia talán közelebb van, mint gondolnánk.

Egy nemrégiben készült tanulmány szerint egy gyulladást erősítő fehérje blokkolása jelentősen növelheti az élettartamot. A megoldást egyelőre csak egereken tanulmányozzák, az eredmények azonban nagyon ígéretesek.

A középkorú egerekben az IL-11 fehérje blokkolása javította az anyagcserét, erősítette a csontozatot és körülbelül 25%-kal növelte az élettartamot. Az IL-11 és annak molekuláris “társai”, beleértve az immunrendszer kémiai hírvivőit, az interleukinokat, az emberekben is megtalálhatók. Az IL-11-et blokkoló különböző gyógyszereket egyébként már tesztelik embereken is rákos megbetegedések kezelése céljából, de eddig azt nem vizsgálták, hogy ezen fehérje blokkolása az öregedés lassításával is járhat.

A korábban a Nature folyóiratban közzétett eredmények arra utalnak, hogy ezek a kezelések hatással lehetnek a hosszú élettartamra is, de külön klinikai vizsgálatok szükségesek ahhoz, hogy ezt biztosan meg lehessen állapítani.

Véletlen felfedezés

A kutatók régóta tudják, hogy a krónikus gyulladás hozzájárul az öregedéssel összefüggő betegségekhez. Ahogy a test öregszik és károsodott fehérjéket és más molekulákat halmoz fel, az immunrendszer gyakran fertőzés jeleként érzékeli ezeket. Ez gyulladásos válaszokat válthat ki, amelyek további károsodást okozhatnak és hozzájárulhatnak olyan betegségekhez, mint a rák és az autoimmun rendellenességek.

Az IL-11 gyulladást elősegítő szerepe már régóta ismert. Az öregedéssel való kapcsolatát azonban véletlenül fedezték fel, amikor Anissa Widjaja, a Duke-National University szingapúri orvosi iskola molekuláris biológusa egy idős patkány fehérje mintáját tesztelte, és úgy kiderült, hogy IL-11 szintje sokkal magasabb volt, mint a fiatalabb patkányok mintáiban.

Ez az eredmény új irányba terelte a kutatócsoportot, amely korábban nem fókuszált a hosszú élettartamra. A csapat különböző mintákat teszteltek fiatal és öreg egerektől, és az IL-11 mennyisége több volt idősebb egerek szöveteiben, beleértve a vázizomzatot, a zsírszövetet és a májszövetet. Amikor blokkolták az IL-11 fehérjét kódoló gént egyes egerekben, azok egészségesebbek lettek és 25%-kal tovább éltek, mint a normál IL-11 szinttel rendelkező egerek.

További lépések

A csapat hasonló eredményeket ért el, amikor 25 héten keresztül IL-11 elleni antitestet használtak a fehérje blokkolására 75 hetes egereknél, amely körülbelül 55 éves emberi életkornak felel meg. Az egyik legfontosabb az lenne, hogy a lehetséges IL-11 gyógyszereket különböző genetikai háttérrel rendelkező egereken és több laboratóriumban is teszteljék, hogy biztosítva legyen az eredmények reprodukálhatósága.

A kísérleti anti-IL-11 gyógyszerek hatásának mérés azonban az emberek élettartamát figyelembe véve kihívást jelent. Egy ilyen klinikai vizsgálat hosszú és drága, és az eredmények értelmezését sok zavaró tényező befolyásolhatja, de nem lehetetlen, ha például az izomszövetek elhalására vagy azok regenerálódására koncentrálnak a kísérletek során.

Bár az IL-11 blokkolása egyelőre csak egereken mutatott ígéretes eredményeket, az embereken történő alkalmazás lehetősége izgalmas jövőt ígér. Ha a kutatások sikeresen haladnak tovább talán mindannyian élvezhetjük az egészségesebb és hosszabb élet előnyeit. Az öregedés elleni harc új fejezete most kezdődik.

Kép(ek) forrása: Nyitókép: Getty Images/Lucy Lambriex