Life Kovács Miklós 2024. 08. 12.

A NASA-tól tanult módszerrel készül hipergyors repülő

A cél minden eddiginél gyorsabban, magasabban haladni, utolérve, sőt túlszárnyalva a Concorde által felállított légi közlekedési mércét. 

A repülés világában régen történt forradalmi áttörés, de most több startup is ezen dolgozik. Az egyik élen járó cég a Dawn Aerospace, amely már személyzet nélküli prototípusokat küld a levegőbe, az eredmények pedig kecsegtetőek. Technikailag komoly váltást hozhat az általuk tervezett konstrukció, mivel sugárhajtómű helyett ők rakétával képzelik el az űr pereméig tartó utazást. 

Legutóbbi tesztrepülésük során az Mk-II-es 15 000 méteres magasságig jutott, miközben elérte a 0,92 mach sebességet, vagyis egy lépésre volt csupán a hangsebesség átlépésétől. A következő fázisban komolyan emelik a tétet, a szeptembertől induló programban már olyan gépet akarnak felküldeni, ami gyorsabban emelkedik egy F-15-ös vadászgépnél, nagyobb sebességet ér el, mint az abszolút rekorder katonai felderítőgép az SR-71 Blackbird (3500 km/óra), és egy napon belül kétszer képes elérni a 100 kilométeres magassságot. 

A repülőgép pilóta nélkül működik és a szokásos gépekhez hasonlóan kifutópályáról indítható, majd parabolikus pályán éri el a kellő magasságot. A végső célok között egyelőre nem szerepel pilótával rendelkező, személyszállító verzió, a légi járművet csak rakomány szállítására tervezték. 

A fejlesztési programjukat a NASA X-15-ös projektje inspirálta, amit az 1960-as években fejeztek be. Akkoriban is egy átlagosnak tűnő repülőgéppel indították a fejlesztést, és mindig egy-egy komponens hozzáadásával, tökéletesítésével, lépésről-lépésre jutottak el a 80 kilométeres magasságban 7000 km/óra feletti tempóval száguldó kvázi-űrreplőhöz. 

Így azért láthatóaan még hosszú út áll előttük, a következő gép, az Mk-IIA fogja remélhetően áttörni a hangsebességet, és innen mindig pár százalékkal növelik majd a teljesítményt a végső cél eléréséig.