Life Kovács Miklós 2024. 08. 27.

Amerikai kémrepülő darabja került ebbe a karórába

Egy jobb Ferrari árát kérik el a svájci karóráért, amelynek elkészítéséhez a világ leghíresebb kémrepülőjéből származó fémet is felhasználtak.

A méregdrága karórák piacán elszabadult az őrület, egzotikus anyagokból készült bonyolult időmérők versengenek egymással. Láttunk már 240 gyémánttal borított csodát, és működő 16 hengeres miniatűr motorral felszerelt remeket, ám a kevesebb néha több. Ezt az örök igazságot bizonyítja az EMC SR-71-es, amely első ránézésre egy nem túl exkluzív katonai ihletésű darab, mégis 62 millió forintnak megfelelő összeget kérnek érte.

Mi indokolja a vaskos árcédulát? Nos, a tízdarabos, limitált szériához történelmi jelentőségű alapanyagot használtak fel. A legendás amerikai kémrepülőből, az SR-71-esből származó titán is került a karórába. 

A Lockheed SR-71 Blackbird  

Ez a konstrukció egy modern legenda, a repülés világának netovábbja, a rekordok birtokosa, és a hidegháború olyan hatékony fegyvere, amely sose vitt magával egyetlen rakétát sem, csak fényképezőgépet. 1964 és 1998 között állt szolgálatban az amerikai légierő kötelékében. 

Egy  SR-71A Blackbird Kalifornia felett, ez volt a hadrendbe állított leggyorsabb repülőgép (Fotó: Getty Images)

Egy  SR-71A Blackbird Kalifornia felett, ez volt a hadrendbe állított leggyorsabb repülőgép (Fotó: Getty Images)

Kifejlesztésének fő jelszava a sebesség volt. Lopakodó kémrepülőként nehezen észlelték a radarkészülékek, de legfőbb aduásza a sebessége volt. Mai napig ez a világ leggyorsabb katonai gépe, elérte a 3,3 Mach (3529 km/óra) sebességet, vízszintes repülésben máig rekord a 25 929 méteres magasság, ameddig 1976-ban  másztak egy SR-71-essel. 

Amerikai kémrepülő darabja került ebbe a karórába

Olyan tempót kellett produkálnia hosszú távon, ami addig elképzelhetetlen volt, ezért a mérnökök sok formabontó ötletet vetettek be a tervezés során. A Blackbird J-58-as hajtóművei voltak az egyetlen olyan katonai hajtóművek, amelyeket kifejezetten arra terveztek, hogy állandó utánégetéssel működjenek. A gép törzsét titánból készítették. Érdekesség, hogy ezt az anyagot a hidegháború csúcsán a CIA vásárolta magától a Szovjetuniótól, különböző ürügyekkel, erre a célra létrehozott fiktív cégeken keresztül.

Amerikai kémrepülő darabja került ebbe a karórába

A repülő nélkül is különleges volt

Ebből a titánból sikerült szereznie az Urwerk óragyártónak, köszönhetően két repülőgép- és órarajongónak. Jason Sarkoyan és dr. Roman Sperl 2020-ban kopogtatott az Urwerk ajtaján, és felajánlották segítségüket az EMC sorozat 10. születésnapjának méltó megünnepléséhez. Mivel maguk is rajongtak a különleges, elektromechanikus vezérlésű konstrukcióért, ezért felajánlottak némi SR-71-ből származó fémet a tízdarabos ünnepi szériához.  

Az EMC mechanikus szerkezet különlegessége, hogy analóg számlapon, mutatóval képes kijelezni, mennyit siet vagy késik napon belül. Ehhez egy elektronikus szerkezetet használ, és itt jön az óra látványos trükkje: a tulajdonosnak egy kis hajtókart kell megtekernie, ami elég áramot generál a méréshez. A szerkezet egy referenciaértékhez hasonlítja a mechanikus óramű pár másodpercig mért frekvenciáját, és azt felszorozza 24 órás intervallumra, majd kijelzi, mekkora a differencia. Ennek alapján finomíthat a tulajdonos az óra járásán: a hátlapon található pici csavarral korrigálhatja az eltérést. 

Amerikai kémrepülő darabja került ebbe a karórába

Ezt sikerült feldobni még az SR-71 stílusával, és a repülőgépről származó fémmel, a 49,57 mm-es házzal készülő, 30 méterig vízálló darabról beszélve így a mesét egészen az 1960-as évektől, és a hidegháborútól lehet indítani, és igazolni, hogy megér 62 milliót a történelmi ereklyét magába olvasztó időmérő.

Forrás: New Atlas, Urwerk
Kép(ek) forrása: Urwerk