A The Next Web híradása szerint elkészült a világ első, mesterséges intelligencia által irányított önjáró víz alatti járműve. Az eszközt a brit Beam vállalat fejlesztette ki, és állítja: a járműnek nincs szüksége előzetes útvonaltervezésre, de a biztonság kedvéért a szárazföldi irányító egység bármikor átveheti felette az irányítást.
A rendszer kulcsfontosságú eleme, hogy a működéshez szükséges számításokat a robot saját agya, a fedélzeti számítógép végzi, így nincs szükség felhőkapcsolatra – ellentétben az olyan generatív mesterséges intelligenciákkal, mint a ChatGPT, amely a felhőben működik.
Ez a megoldás nemcsak növeli az adatfeldolgozás sebességét, hanem kevesebb energiát is fogyaszt, mintha az adatokat továbbítani kellene, ami különösen kritikus a víz alatt működő eszközöknél.
Brian Allen, a Beam vezérigazgatója szerint, mivel a robot valós időben hoz döntéseket, a késleltetés minimalizálása létfontosságú ilyen környezetben. Ha a jeleket először a felhőbe kellene továbbítani, majd megvárni a döntéshez szükséges információ visszaérkezését, az jelentősen növelné a működés bizonytalanságát – még akkor is, ha a késleltetés csak a másodperc töredéke.
A Beam a közelmúltban Seagreenben tesztelte az önjáró drónt, egy tengeri szélerőműparkban Skócia partjainál, ahová a világ legmélyebben rögzített szélturbináit telepítették. A szerkezet egyetlen nap alatt sikeresen felmérte egy szélturbina teljes alapját a tengerfenéken, 58 méterrel a felszín alatt. Ez a jövőben jelentős segítséget nyújthat a kritikus infrastruktúra állapotának ellenőrzésében.
Az Egyesült Királyság mintegy 14,7 GW telepített tengeri szélerőmű-kapacitással rendelkezik, ami az ország villamosenergia-termelésének 16 százalékát adja. Ez nagyban hozzájárult ahhoz, hogy az ország leállíthatta az utolsó szénerőművét is. A döntéshozók célja, hogy 2030-ra a tengeri szélerőművek kapacitása elérje az 50 GW-ot.
A robotot fejlesztő cég szerint az újítás alkalmazása felére csökkentheti a szélerőművek állapotának ellenőrzésére fordított időt. A vállalat tervei alapján 2025-ben vetnék be először éles üzemben az új járművet.