A világ legnagyobb elektromos repülőgépének (Heart X1) prototípusa nem csupán akkumulátorról, hanem turbógenerátorokról is képes üzemelni – ezzel egy lépéssel közelebb hozva a jövőt, a kondenzcsík nélkül égen száguldó gépek korát.
A tervek szerint 2025-ben az Egyesült Államokban, a Plattsburgh nemzetközi repülőtéren végezhetik el az első repülési teszteket. Ez nem csak a Heart X1 számára jelent mérföldkövet, hanem egy nagyobb projekt előfutára is: a 30 üléses ES-30 hibrid-elektromos regionális repülőgép fejlesztésének kulcsfontosságú lépcsője.
A tervek szerint a Heart X1 rövidebb utakra tisztán elektromos hajtással, zéró károsanyag-kibocsátással repül, míg hosszabb távokon hibrid módba kapcsolva turbógenerátorok segítségével növeli meg hatótávját. A turbógenerátorokat hagyományos kerozin hajtja, de a hatékonyságuk révén még így is környezetkímélőbb megoldást jelentenek.
Egy feltöltéssel, 30 utassal számolva 200 kilométert képes megtenni tisztán elektromos üzemben, ami turbógenerátorral 400 kilométerre nőhet. Ha csupán 25 utas van a fedélzeten, a hatótáv akár 800 kilométerre is kitolható – ezzel ideális választássá válhat regionális járatok üzemeltetői számára.
A repülőgép nemcsak a környezeti terhelést csökkenti, de a gazdaságra is kedvező hatással lehet. Anders Forslund, a Heart Aerospace vezérigazgatója szerint az elektromos polgári repülők alacsonyabb működési költségei fellendíthetik a helyi gazdaságot és turizmust, csendes üzemük és az azonnal rendelkezésre álló teljesítményük pedig tovább növeli vonzerejüket.
A Heart X1 szárnyfesztávolsága 32 méter, ami kompakt méretével együtt alkalmassá teszi a kisebb reptereken való leszállásra: csupán 1100 méteres kifutópályára van szüksége, hogy levegőbe emelkedjen. Az első repülés előtt a prototípust földi teszteknek vetik alá, hogy a legapróbb részleteket is validálják. Az akkumulátortöltéstől kezdve a hajtóművek finomhangolásán át minden rendszert átnéznek, hogy 2025 első negyedévében a Heart X1 ténylegesen levegőbe emelkedhessen.
Vajon valóban a fenntartható légi közlekedés jövője repül majd 2025-ben? Csak a tesztek után derül ki, de az látszik, hogy ez nem egy kamugrafikákkal megtámogatott technikai zsákutca, hanem valós opció a repülés megreformálására.