Life Kovács Miklós 2024. 12. 04.

Ez a repülő eltüntetheti a kondenzcsíkokat az égről

A svéd Heart Aerospace fejlesztése négy elektromos hajtóművel és hibrid technológiával igyekszik új alapokra helyezni a fenntartható légi közlekedést.

A világ legnagyobb elektromos repülőgépének (Heart X1) prototípusa nem csupán akkumulátorról, hanem turbógenerátorokról is képes üzemelni – ezzel egy lépéssel közelebb hozva a jövőt, a kondenzcsík nélkül égen száguldó gépek korát.

2025: A felszállás éve

A tervek szerint 2025-ben az Egyesült Államokban, a Plattsburgh nemzetközi repülőtéren végezhetik el az első repülési teszteket. Ez nem csak a Heart X1 számára jelent mérföldkövet, hanem egy nagyobb projekt előfutára is: a 30 üléses ES-30 hibrid-elektromos regionális repülőgép fejlesztésének kulcsfontosságú lépcsője.

A tervek szerint a Heart X1 rövidebb utakra tisztán elektromos hajtással, zéró károsanyag-kibocsátással repül, míg hosszabb távokon hibrid módba kapcsolva turbógenerátorok segítségével növeli meg hatótávját. A turbógenerátorokat hagyományos kerozin hajtja, de a hatékonyságuk révén még így is környezetkímélőbb megoldást jelentenek.

Egy feltöltéssel, 30 utassal számolva 200 kilométert képes megtenni tisztán elektromos üzemben, ami turbógenerátorral 400 kilométerre nőhet. Ha csupán 25 utas van a fedélzeten, a hatótáv akár 800 kilométerre is kitolható – ezzel ideális választássá válhat regionális járatok üzemeltetői számára.

Tiszta és olcsó

A repülőgép nemcsak a környezeti terhelést csökkenti, de a gazdaságra is kedvező hatással lehet. Anders Forslund, a Heart Aerospace vezérigazgatója szerint az elektromos  polgári repülők alacsonyabb működési költségei fellendíthetik a helyi gazdaságot és turizmust, csendes üzemük és az azonnal rendelkezésre álló teljesítményük pedig tovább növeli vonzerejüket.

Kerozin is kell bele, de mellette úgy tölthető, mint egy elektromos autó

Kerozin is kell bele, de mellette úgy tölthető, mint egy elektromos autó

A Heart X1 szárnyfesztávolsága 32 méter, ami kompakt méretével együtt alkalmassá teszi a kisebb reptereken való leszállásra: csupán 1100 méteres kifutópályára van szüksége, hogy levegőbe emelkedjen. Az első repülés előtt a prototípust földi teszteknek vetik alá, hogy a legapróbb részleteket is validálják. Az akkumulátortöltéstől kezdve a hajtóművek finomhangolásán át minden rendszert átnéznek, hogy 2025 első negyedévében a Heart X1 ténylegesen levegőbe emelkedhessen.

Vajon valóban a fenntartható légi közlekedés jövője repül majd 2025-ben? Csak a tesztek után derül ki, de az látszik, hogy ez nem egy kamugrafikákkal megtámogatott technikai zsákutca, hanem valós opció a repülés megreformálására.

Forrás: heartaerospace.com
Kép(ek) forrása: heartaerospace/Patrik Olsson