
A repülés történetében számos például találunk arra, amikor közvetlenül az állatvilágból ellesett trükk segített bennünket az ég felé. Az egyik legtöbbet mutogatott példája ennek a B-2 bombázó, mely gyakorlatilag egy vándorsólyom mintájára készült. A fejlesztések persze folyamatosan zajlanak, az egyik legújabbat pedig a költöző madaraktól kölcsönözhetjük.
A dolgot még az Airbus indította 2019-ben fello’fly néven. A dolog lényege az volt, hogy az olyan költöző- és vándormadarak, mint a vadludak formációs repülését tanulmányozva átültessenek valamit a polgári repülés világába. Az akkori eredmények azt mutatták, hogy a megfelelő formációban repülő gépek közül a “szélárnyékban” lévők 5-10 százalékkal kevesebb üzemanyagot is fogyaszthatnak, ami már jelentősnek mondható.
Kép: Tayfun Coskun/Anadolu via Getty Images
Ezek az eredmények nagyobb szereplők figyelmét is felkeltették, és az EU légiforgalmi irányítását egységes rendszerré tevő Sesar 10 millió euróval megtámogatta a projektet. Mára oda jutottunk, hogy az Airbus a Delta Airlines-szal együtt valós teszteket fog végezni, a tervek szerint még ebben az évben.
A felek pontos technikai részleteket is közöltek az Atlanti-óceán fölé tervezett “randevú” kapcsán. Ezek alapján két gép fog formációt alkotni. Köztük ugyan meglesz a repülési szabályokban foglalt minimális 1000 lábas (303 méteres) magasságkülönbség, de a követési távolság a laborban legideálisabbnak számolt 2,2 kilométer környékén tartják.