
Minden idők legismertebb, harci pilótákról szóló filmje a Top Gun, melynek főszereplőit sokan csak a hívójeleikről tudják megnevezni. A 2022-ben bemutatott, nagy sikerű folytatás alcíme is a főszereplő hívójele volt: Maverick.
Azt viszont kevesen tudják, hogy a valódi pilótáknak is van ilyen “becenevük”, amelyet nem maguk választanak, és amely jó eséllyel egész karrierjük során végig kíséri őket. Ez a név szerepel a pilóta egyenruháján, felfestik a repülőgépére a pilótafülke oldalára, gyakran a sisakjára is.
A pilóták sosem maguk választják a becenevüket, azaz a rádiós hívónevüket, hanem amikor véget ér a pilótaképzés, és bekerülnek az első egységükhöz, a társaik találják ki, hogy mi legyen az.
A hívójeleknek nincs egységes eredete, története. Hasonló elnevezések voltak már a repülés hajnalán, sok pilótának volt beceneve, de ezeket nem tekintették hívójeleknek (mivel még rádiózás sem volt) – általában a pilóta karrierjének elején adták őket, és fizikai jellemzőik, személyiségük vagy valamilyen popkulturális utalás alapján.
Van akinek a gépére is felfestik a hívójelét. Itt a Meat Wad az Aqua Teen Hunger Force (rövidítve ATHF) 2000 és 2007 között vetített, felnőtteknek szóló rajzfilmsorozat egyik karakterére utalhat. (Fotó: Ian Hitchcock/Getty Images)
Egyes történészek úgy vélik, hogy a repülőgépek hívójeleit először akkor használták, amikor a rádiózás az 1930-as évek körül elterjedt. Ahogy a rádiókommunikáció egyre fontosabbá vált a második világháborúban, úgy terjedtek el a hívójelek a repülőgépek, hajók és időnként földrajzi pontok azonosítására is, magyarázta Hill Goodspeed, az amerikai National Naval Aviation Museum történésze. Egy dolog biztos, a hivatalos elnevezési ceremóniáikat csak az 1980-as években intézményesítették.
A legtöbb pilóta hadnagyként kapja meg hívójelét, ha addigra nem sikerült összeszednie egy elnevezést. Általában néhány hívójelötletet vetnek fel egy századon belül, mielőtt a pilóta társai szavaznak a kedvencükre. Ezt a nevet ezután a század parancsnoka hagyja jóvá, mert ha nem elég frappáns vagy túl obszcén, akkor másikat kell választani.
Mindenki menő nevet akar, de a rendszer nem így működik. A legtöbben klasszikus, a saját nevükből kialakított, külső megjelenésükre, személyiségükre utaló vicces, némileg gúnyos nevet kapnak, de akik a kiképzés elején bakiznak, azok gyakran erre emlékeztető hívójelet festhetnek fel a sisakjukra.
Két F/A-18 Hornet száll fel az USS Constellation fedélzetéről 2003-ban, egy nagy katonai műveletnél a gyors azonosítást is segítik a rövid becenevek. (Fotó: Justin Sullivan/Getty Images)
A defence.gov oldalnak nyilatkozó Keith Anderson alezredes elmondta, hogy saját “Cage” (kalitka, ketrec, börtön) hívójele komikusan kis méretű kezei miatt született. A vadászgépeken a hőkövető rakétákat ugyanis a botkormány egy gombjával kell aktiválni kilövés előtt, amit az “uncage” (kinyit, kiszabadít) kifejezés jelöl. Mivel ő ezt a gombot nem érte el, vagyis képtelen az “uncage” műveletre, Cage-nek nevezték el, ami ha jól áll egy Oscar-díjas színésznek, akkor egy vadászpilóta sem panaszkodhat.
Az index.hu 2019-ben készített interjút Christina Szasz magyar származású vadászpilótával, aki egyike volt a három nőnek akik valaha F-117-es lopakodó bombázóval repülhettek. Az interjú során megosztotta saját hívójelének történetét: “Ez egy rövidítés: She Has A Question. (kb. Lenne még itt egy kérdés) nevet javarészben annak köszönhettem, hogy mindig nagyon kíváncsi voltam, sokat kérdeztem és mindig tudni szerettem volna mindent a küldetések legkisebb mozzanatáról is, és ezzel sokszor a többiek idegeire mentem.”
Általános gyakorlat, hogy bár több pilóta is viselheti ugyanazt a hívójelet, ritkán változtatják meg azt. Hacsak nem történik valami igazán figyelemfelkeltő, ami indokolná a névváltást, a név örökre megmarad.