
Egy friss globális kutatás szerint az évnek közel negyedét a telefonunkon töltjük el. A OnePoll kutatói 17 ezer felnőtt telefonhasználati szokásait vizsgálták különböző országokban, és arra jutottak, hogy egy átlagos felhasználó naponta 5 órát és 48 percet tölt el a telefonjával. Ez azt jelenti, hogy egy évben 88 napot, tehát kis híján 3 hónapot töltünk el telefonozva. A kutatást amerikai, brit, spanyol, vietnámi, dél-afrikai, brazil, német, indiai, illetve az Egyesült Arab Emírségekben élő személyek körében végezték.
Talán nem meglepő, hogy a legtöbb időt a Z generáció (az 1996 és 2010 között születettek) tagjai töltik a telefonjaikkal. Körükben a napi eszközhasználat ideje több mint 6 és fél óra volt. Ráadásul a generáció tagjainak 10 százaléka mondta azt, hogy a képernyőideje (csak telefonon) eléri a 12 órát.
Maguk a telefonhasználók is érzik, hogy ez rossz hatással van az életükre. A megkérdezett felnőttek fele nyilatkozta, hogy szociálisan kimerül a képernyőidőtől, a Z generáció körében pedig az így vélekedők aránya eléri a 62 százalékot.
A kutatás emellett arra jutott, hogy a felnőttek több mint fele (52 százalék) túlterheltnek érzi magát attól a nyomástól, hogy állandóan képben legyen azzal, mi történik a közösségi médiában. Ezzel együtt viszont a megkérdezettek 59 százaléka mondta azt, hogy az elmúlt évben nőtt a képernyőideje.
A válaszadók közel fele (47 százalék) mondta, hogy „állandóan” online életet él, és 60 százalék nyilatkozta, hogy folyamatosan kap értesítéseket a telefonjára. Ezzel együtt viszont a megkérdezettek 64 százaléka érez nosztalgiát a 90-es évek iránt, amikor az emberek még okostelefonok nélkül éltek társasági életet.
Ezzel párhuzamosan a Statista kutatása rámutatott, az offline – azaz a hagyományos, fizikai jelenlétes – szocializáció 35 százalékkal csökkent az elmúlt 24 évben, miközben a telefonokon töltött idő több mint duplájára emelkedett. Ezt a trendet támasztja alá, hogy a OnePoll felmérése szerint az emberek 32 százaléka halasztott már el való életbeli programot a barátaival, mivel úgy érezte, hogy digitálisan túlságosan túlterhelődött. 18 százalék pedig annyira túlterheltnek érzi magát, hogy bármilyen program megszervezését nyomásként éli meg.
Annak ellenére, hogy a közösségi média megkönnyítheti az emberi kapcsolatok kialakítását, a válaszadók 62 százaléka mondta, hogy időnként magányosnak érzi magát. A megkérdezettek negyede pedig azt közölte, a barátaival csak havonta egyszer, vagy annál is kevesebbszer találkozik offline.
Amikor viszont a felnőttek offline találkoznak a barátaikkal, igyekeznek kerülni a telefonhasználatot. A megkérdezettek 79 százaléka mondta, hogy ilyenkor tudatosan nem használja a telefonját. Mi több, közel 25 százalék nyilatkozta, hogy kifejezetten úgy igyekszik programot tervezni, hogy ezzel csökkentse a képernyőidejét.