
Az elmúlt évtizedben, párhuzamosan azzal, hogy a repülés egyre szélesebb rétegek számára elérhető utazási forma lett, többször is felmerült az állóhelyek ötlete a repülésben. A szavakkal dobálózáson túl azonban eddig nem jött el a szintlépés.
A kavicsot az olasz Aviointeriors nevű cég dobta be a tóba, amikor elkészítette az állóhelyek “székét”, a Skyridert. Ez lényegében egy háttámlából, illetve egy biciklinyereg-szerű ülésből áll, ahol órákat biztosan kényelmetlen ülve tölteni, de megpihenésképpen tökéletes.
A Skyriderből aztán készült egy 2.0-s verzió is, mellyel jelenleg már ott tartanak, hogy akár tényleg megjelenhet a repülőkön. Minderre akár már 2026-ban sor kerülhet egyes hírek szerint. Ezt a cég hivatalosan nem erősítette meg, de nem is tagadta. Reakciójuk a hírre annyi volt, hogy régi képek terjednek terveikről az interneten.
De kinek jó ez? Egyfelől az utasoknak, akik olcsóbban utazhatnak. Másfelől a légitársaságoknak hiszen az állóhelyek utasokkal együtt 20 százalékkal kisebb helyet foglalnak, azaz több ember szállítható egy járattal.
Hogy valóban bevezetik-e a rendszert, még kérdéses, hiszen eléggé megosztó dologról van szó. Leginkább a biztonság és a komfort a két kulcskérdés az állóhelyek kapcsán, előbbire pedig egyelőre még nem született megnyugtató válasz: turbulencia esetén itt nem tudja olyan stabilan bekötni magát az utazó.
A kényelmi szempontra lehet mondani, hogy az oda jegyet vásárló utas tudja, mit választ, de azt tisztázták, hogy az állóhelyeket egyébként is csak olyan járaton alkalmaznák, melyek menetideje nem haladja meg a két órát.
Hivatalosan arról még nincs bejelentés, hogy bármelyik légitársaság is fontolóra venné az ötletet, de iparági hírek szerint a Ryanair és az Easyjet komolyan érdeklődik az olaszoknál.