
Bár riasztóan hangzik, a kerozin ürítése (hivatalos nevén „fuel jettison”) egy biztonságos eljárás – és jó okkal alkalmazzák a pilóták. A légitársaságok szerint az üzemanyag leeresztése bizonyos körülmények között a lehető legolcsóbb és legbiztonságosabb megoldás.
A módszert főleg a nagyobb gépeknél alkalmazzák, a pilóta így tudja lecsökkenteni a repülő tömegét egy korai, be nem tervezett landolás előtt. A komoly távok megtételére tervezett utasszállító gépek felszállási tömege az üzemanyag miatt sokkal nagyobb, mint landoláskor.
Tervezett utak során nincs ezzel gond, a megfelelő mennyiség elég a hajtóművekben, a leszállási tömeg megvan, és minden terv szerint alakul. Ha időjárási problémák, műszaki okok, vagy egy utas rosszullétre miatt hamar meg kell szakítani az utazást, és kényszerleszállást végrehajtani, akkor merül fel eshetőségként a kerozin kiengedése.
Kisebb gépeknél ilyen esetben elég lehet pár extra kör a leszállóhely felett, viszont a 10-12 órás repülőútra tervezett széles törzsű gépeknél ez nem opció. Pont ezért követelmény a nagyobb típusok (Boeing 777 és 747), esetén, hogy rendelkezzenek üzemanyag-leeresztő rendszerrel.
A Boeing 747-400 “Jumbo Jet” pilótafülkéjében külön gomb van a felesleges üzemanyag kiengedésére (fotó: aroundtheworld.photography/getty images)
Amikor ez megtörténik, a szárny végén elhelyezett fúvókákon át távozik az üzemanyag, ennek java elpárolog, még mielőtt elérné a földet. Ez melegebb napokon és akkor valószínűbb, ha a repülőgép magasan a légkörben van – ideális esetben 1500 méter felett.
Mivel az üzemanyag-leeresztés nem túl gyakori és vészhelyzet-szerű szituációkban történik, a Howstuffworks vonatkozó írása szerint a repülési hatóságoknak nincsenek kőbe vésett szabályai erre vonatkozóan, és a légiforgalmi irányítók segítik a pilótákat a folyamatban, távol tartva őket más repülőgépektől.
Persze az is egy lehetőség, hogy az ajánlott leszállási súlynál nehezebben landolnak a pilóták, A Boeing szerint egyébként ez is teljes biztonsággal kivitelezhető, igaz, az amerikai céget övező botrányok, megbízhatósággal, minőséggel kapcsolatos kritikák miatt talán ezt is érdemes fenntartással kezelni.