
Jó hírünk van: az Európai Parlament megelégelte a fapados légitársaságok trükközését, és egy olyan szabályozáson dolgozik, ami véget vethet ennek a korszaknak.
Nyilván a legjobb lenne mindig első osztályon utazni, de azért ez nem a mindennapok valósága. Maga a repülés viszont elérhető, de akadnak bosszantó részletek, mint például a kézipoggyásszal való trükközés. Ahány fapados cég, annyi méret, és ami az egyik helyen még jó volt azért megvághatnak máshol. Ennek a káoszak akar véget vetni egy Európai Uniós javaslat.
Egyszerűen fogalmazva: hamarosan egy akár 7 kilogrammos kézipoggyászt is ingyen felvihetsz a gépre. És ez nem minden! Ezt a nagyobb csomagot a már megszokott, ülés alá betehető kisebb táskád (például egy hátizsák vagy retikül) mellett vihetnéd magaddal.
Ahogy várható volt, a légitársaságok nem tapsolnak örömükben. Azzal érvelnek, hogy a kézipoggyászok díja a bevételük jelentős részét teszi ki, és ha ez kiesik, kénytelenek lesznek emelni a jegyárakon – még azoknak is, akik csak egy apró táskával utaznak.
Az egyik legnagyobb európai légitársasági lobbiszervezet (Airlines for Europe) vezetője Ourania Georgoutsakou ironikusan meg is jegyezte:
„Mi jön ezután? Kötelező popcorn és üdítő, mint a mozijegy mellé?”
Szerintük hagyni kellene, hogy az utasok döntsenek, miért akarnak fizetni és miért nem.
A légitársaságok másik nagy félelme a káosz. Mi lesz, ha mindenki egy 7 kilós bőrönddel akar beszállni, de a fedélzeten egyszerűen nincs elég hely a csomagtartókban? (Egy átlagos gépen kb. 180 ülés van, de csak 90 gurulós bőröndnek van hely a tárolókban.)
A tervezet erre is gondolt! A szabály kimondja, hogy ha helyhiány miatt a kézipoggyászod nem fér el a kabinban, a légitársaságnak ingyenesen le kell tennie azt a feladott poggyászok közé a raktérbe. Elvenni vagy díjat kérni érte csak nagyon szigorú biztonsági okokból (pl. méret, súly) lehetne.
Fontos, hogy ez egyelőre egy tervezet. Bár az Európai Parlament széles körben támogatja, a végső szót még ki kell egyeztetni az Európai Unió Tanácsával. Még várni kell a végleges döntésre, de a folyamat elindult. Egy biztos: a cél az, hogy Európa-szerte egységes és utasbarát szabályok legyenek, véget vetve a légitársaságok önkényes díjszabásának.