Life Kovács Miklós 2025. 07. 03.

Ezért kezd “zuhanórepülésbe” egy utasszállító gép

Bár nem erre fizettek be, igazi vad hullámvasutazást kaptak a Spring Airlines Japan egyik járatának utasai hétfőn egy kényszerleszállás során.

Nyilván ijesztő élmény lehetett, de a pilóta ezzel kerülte el a katasztrófát. A FilghtRadar24 adatai mutatták, hogy a JL8696 kódjelű járat Sanghaj felől épp elérte Japán partjait, amikor 11 kilométeres magasságból szó szerint zuhanórepüléssel ereszkedett le egészen 3000 méterig. A manőver mindössze tíz percig tartott, amit követően Oszakában landolt a gép. 

Nem történt sérülés, mind a 191 utas ép bőrrel úszta meg a kalandot, a Simple Flying adatai szerint. Ettől függetlenül rémisztő, halálközeli élmény lehetett, ami komoly traumával járt, hiszen a leengedett oxigénmaszkok mögött senki sem tudta, hogy sima landolás vagy katasztrofális becsapódás következik perceken belül.

A The Standard riportja szerint egyes utasok a végrendeletüket körmölték hipersebességgel, a biztosítási és banki adataikat együtt. Volt, aki utolsó üzenetét fogalmazta férjének, mert a legrosszabbtól félt. Végül csak a rémisztő emlékkel kell megküzdeniük, és tulajdonképpen nem voltak közvetlen életveszélyben.

A pilóták mindent a biztonsági előírások szerint csináltak, amikor végrehajtották a vészforgatókönyvet. 

Utazási magasságon 10-11 kilométerre a Földtől, ritka, oxigénszegény levegőben hasít felettünk naponta több száz gép. Amikor a túlnyomáson tartott utaskabinból szivárgást észlelnek, a személyzetnek azonnal, a lehető leggyorsabb és legbiztonságosabb módon (a repülőgépváz túlterhelése nélkül) meg kell kezdenie az ereszkedést. 

Ebben az esetben a 8000 méteres ereszkedés tíz percig tartott, vagyis percenként 800 méterrel csökkent a Boeing magassága. Normál esetben percenként 200 méterrel csökkentik a magasságot a leszállásra készülve. 

Bár egy kicsit extrémnek tűnhet, ez a gyors süllyedés egy szabványos eljárás, ahogyan a fenti videó is bemutatja egy szimulátorban. A pilóták azonnal felveszik a saját oxigénmaszkjukat, bekapcsolják az oxigént az utasok számára, majd 10 000 lábra (kb. 3000 méterre) süllyednek, miközben csökkentik a hajtóművek tolóerejét. Ez olyan cselekvéssor, amit a pilótáknak gondolkodás nélkül, szó szerint izommemóriából kell tudniuk, és szükség esetén azonnal végrehajtaniuk.