Life Kovács Miklós 2025. 07. 16.

1400 litert eszik százon az ég királynője

Ritkán gondolunk bele, hogy a világ egyik legnagyobb utasszállítója milyen óriási mennyiségű üzemanyagot igényel ahhoz, hogy levegőben maradjon

A Boeing legelső sugárhajtású utasszállítója, a 707-es 1958-ban állt kereskedelmi forgalomba. Alig 10 évvel később a légi utazás iránti kereslet már annyira megnőtt, hogy a Boeing bemutatta a világnak az új 747-est, amely több mint kétszer annyi utast tudott szállítani, mint a 707-es.

Boeing 747-es, becenevén a „Jumbo Jet”, egyes vélemények szerint a legismertebb repülőgép a világon. A 747-es fejlesztése az 1960-as évek első felében kezdődött, az első rendeléseket 1966-ban kapta meg rá a gyártó. A négy hajtóműves, 68,5 méter hosszú 747-es első példánya 1969-ben gurult ki először a Seattle-től északra fekvő everetti gyártóbázisról.

Eredetileg a 747-est egy teljes, kétszintes elrendezéssel tervezték, de a mérnököknek meggyűlt a bajuk a teherszállító kapacitással és azzal, hogy vészhelyzet esetén hogyan lehetne gyorsan kiüríteni a gépet. Végül egy kompromisszumos megoldás született, ahol a kétszintes magasság csak a repülőgép elején maradt meg, létrehozva a 747-es összetéveszthetetlen, jellegzetes púpját.

 A teljes utaskapacitás attól függ, hogyan konfigurálják az adott 747-est, de egy sűrű, kizárólag turistaosztályú elrendezésben akár 660 embertársunk is elférne a fedélzeten.

A Boeing 747-es meghajtásáról négy darab, óriási hajtómű gondoskodik, amelyek utazósebességen óránként elképesztő mennyiségű, 13 250 és 14 400 liter közötti üzemanyagot égetnek el.

Lufthansa Boeing 747-8 Fotó: Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images)

Lufthansa Boeing 747-8 Fotó: Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images)

A pontos fogyasztás függ az utasok számától, valamint a beépített hajtóművek típusától és modelljétől. Elég azonban annyit mondani, hogy egy átlagos 747-es nagyjából másodpercenként 3,8 liter kerozinalapú Jet A-1 üzemanyagot használ el. Ez a csillapíthatatlan étvágy természetesen hatalmas üzemanyag-kapacitást is igényel.

A legtöbb, hosszú távú nemzetközi utakra használt Boeing 747-es körülbelül 183 200 liter üzemanyagot képes magával vinni.

Ez elegendő például egy New York–London útvonal teljesítéséhez. Az ennél is hosszabb járatok, mint a Los Angeles–Sydney, még több üzemanyagot igényelnek. Ennek megfelelően egyes változatok, mint a 747-8i Intercontinental, akár 238 600 liter üzemanyagot is szállíthatnak.

De hova fér el ennyi folyadék?

Az üzemanyagtartályok elsősorban a repülőgép szárnyaiban helyezkednek el, bár bizonyos 747-eseket úgy konfiguráltak, hogy a gép farkánál lévő vízszintes vezérsíkban is tároljanak további üzemanyagot.

Hatalmas és gyors

A Boeing 747-es nemcsak az egyik legnagyobb, hanem az egyik leggyorsabb kereskedelmi repülőgép is. Lenyűgöző, 933 km/h-s utazósebessége a legtöbb utasszállítónál magasabb. A BBC Future Planet által közölt fogyasztási adatok alapján ez egy elképesztő, több mint 1300 liter/100 km-es fogyasztásnak felel meg.

Bár ez a szám valóban sokkoló, azt is figyelembe kell venni, hogy a legújabb Toyota Priusszal ellentétben a 747-es több száz utast szállít, akik között ez a költség eloszlik. Egy gyors számítással, 500 utassal számolva ez fejenként nagyjából 2,6 l/100 km-es fogyasztást jelent, ami már sokkal barátságosabb.

Az évek során a világ légügyi hatóságai enyhítettek azokon a szabályokon, amelyek megtiltották a kéthajtóműves gépeknek a hosszú, óceán feletti repüléseket. Ez elhozta a modern, hatékonyabb repülőgépek, mint az Airbus A330 és a Boeing saját 777-esének dominanciáját.

Manapság a 747-es utasszállító egyre inkább eltűnik az égről, a gyártásnak vége, de az eddig elkészült darabok közül még bőven vannak aktív repülők. Ha valaki még utoljára szeretné megtapasztalni az „Ég Királynőjének” élményét, még talál légitársaságokat, amelyek bizonyos útvonalakon üzemeltetik.

Kép(ek) forrása: Nyitókép: Getty Images/ NurPhoto /Contributor