
Az ANYmal, egy négylábú robot, amelyet évekig fejlesztettek az ETH Zürich Egyetemen. Mondhatni kihozták a maximumot a konstrukcióból, a robotkutya mászott már sziklákon, ugrott át akadályokat, sőt, még parkourozott is.
Most a tollaslabdázást tanulja, egy olyan sportot, amely másodpercek töredéke alatti döntéseket és összehangolt mozgást igényel. A kutatók egy többtengelyes, ütőt tartó karral és két kamerával szerelték fel az ANYmal-t a tollaslabda repülésének követésére.
Ezek a kamerák adatokat szolgáltatnak egy vezérlőrendszernek, amely kiszámítja, hova fog esni a labda, és megtervezi a robot következő mozdulatát. Ami ezt olyan menővé teszi, az a megerősítéses tanulás (reinforcement learning) alkalmazása, egy olyan technika, ahol a robot egy virtuális világban edzi magát, mielőtt a pályára lépne.
A szimulációk során az ANYmal több ezer labdamenetet játszik le, megtanulva, hogyan helyezkedjen és lendítse meg az ütőt anélkül, hogy felborulna. Ez a digitális gyakorlat valódi tehetséggé válik, így a robot képes úgy lecsapni az ütéseket, mint egy kezdő emberi játékos. A technológia nem csupán reagál, hanem előre jelez, a robot testtartását és karját úgy igazítva, hogy az optimális szögben találkozzon a tollaslabdával.
Tanul és fejlődik, a robot nem botlik meg, miközben a gyorsan mozgó célpontot üldözi. Látva a mozgását, az embert lenyűgözi, hogyan egyensúlyoz a mozgékonyság és a stabilitás között, ami az évekig tartó mérnöki munka bizonyítéka.
Az egyetlen hátránya a 150 000 dolláros (51 millió forintos) árcédula. Az ANYmal egyhamar nem fog feltűnni a helyi sportközpontokban edzőpartnerként. Egyelőre valószínűleg kutatólaboratóriumokban köt majd ki, ahol emberszerű mozgása hasznos lesz.