Jelenleg két amerikai cég képes fizető utasokat az űrbe juttatni, a SpaceX és a Blue Origin (a Virgin Galactic még nem jutott el erre a szintre). Menetrend szerinti járatokról természetesen még nem beszélhetünk, a rakétával végzett kilövések méregdrágák és veszélyesek, így egyre több cég próbálkozik gigantikus ballonokkal megoldani ezt a kérdéskört.
Az ötlet rengeteg előnnyel kecsegtet, nem terheli a testet az emberfeletti gyorsulással járó komoly fizikai terhelést jelentő rakétakilövés, és arra is kevesebb az esély, hogy közben lángcsóvaként ég el az egész szerkezet a személyzettel együtt. Hátránya, hogy ezzel a valódi űrbe nem lehet átlépni, csak az űr határáig képes eljutni egy ilyen ballon.
Azért sokan ezzel az élménnyel is megelégednének, ezért egy japán startup bejelentette, hogy beszáll a versenybe, és a kategóriában olcsónak számító jegyárral próbál az amerikai nagyok elé kerülni.
Az Iwaya Giken nevű, Szapporóban található cég már 2012 óta dolgozik a projekten, és eddig sikerült kifejleszteniük egy kétszemélyes, teljesen zárt, gömb alakú kapszulát, ami a megfelelő méretű ballonra lógatva elérheti a 25 kilométeres magasságot. Ez az átlagos repülési magasság több mint duplája, innen már látszik a Föld görbülete, a horizonton pedig a sötét űr végtelen feketéje. Páratlan kilátást ígérnek tehát, ami ugyan nem a valódi űr (ez nagyjából a sztratoszféra közepe, az űr határa a 100 km-es magasságban lévő, a magyar Kármán Tódorról elnevezett Kármán-vonal), de ha beindul az üzlet, akkor mindezt pár millió forintért minden fizető vendég élvezhetné.
Egy hörcsögöt már sikerült felküldeniük, túlélte:
Csakhogy az alacsony ár is még csak ígéret, hiszen az első körben 180 000 dollárba kerülnek a jegyek, ami 64 millió forintot jelent. Ennyi pénzért a héliummal töltött ballon két óra alatt érné el a kívánt magasságot, ahol egy óra nézelődés után jönne egy óra ereszkedés. A gázt több útra is fel lehet használni, a kétszemélyes kapszulában pedig az utason kívül egy hivatásos “pilóta” kap helyet. Az érdeklődők augusztus végéig jelentkezhetnek az útra. Az első öt utas nevét októberben hozzák nyilvánosságra, s a járatok a tervek szerint hetente követik majd egymást.
64 millió forint nem kevés pénz, de a botladozva induló űrturizmus világában szinte akciósnak számít, hiszen a SpaceX 55 millió dollárt (közel 20 milliárd Ft) kér egy retúrjegyért a nemzetközi űrállomásra, az árairól hivatalos információt nem közlő Blue Origin pedig jelenleg nem repül, mert legutóbbi kísérleti kilövésük során porrá égett a szerkezet.
forrás: nypost.com