![](https://firstclass.hu/uploads/2025/02/GettyImages-132348164-scaled.jpg)
Idén januárban lezuhant az amerikai légierő egyik F-35-ös repülőgépe az Eielson légibázison Alaszkában. A pilóta katapultált, biztonságban földet ért. Az esetről videó készült, amin jól látható, hogy alacsony magasságban tudott katapultálni, az eszköz mégis jól működött.
Ennek oka, hogy a katapultülés tervezői a lehető legszélesebb használati tartományt lőtték be az életmentő eszköznek. A legelső katapultülések csak bizonyos repülési sebesség és magasság mellett működtek, majd megjelentek a földön mozgó gépből is működtethető ülések.
Egy korai teszt az 1950-es végéről. (Fotó: Keystone/Hulton Archive/Getty Images)
A jelenleg korszerűnek számító típusok ülése (ilyen például a JAS 39 Gripen Martin-Baker Mk. 10, a MiG–29 K–36, valamint az F–15 és F–16 ACES II ülése) zéró-zéró rendszerű, ezek földön álló gépből (zéró magasság, zéró sebesség) is biztonságosan mentenek.
Tehát ha a kifutópályán történik valami probléma, a pilóta akkor is megmenekülhet a katapult használatával, az ülés elég magasra repül ahhoz, hogy az ejtőernyő használatával biztonságosan földet tudjon érni. A folyamat a kettős kar meghúzásával teljesen automatikusan indul el, a kabintetőt két pirotöltet lövi biztonságos távolságba, az ülés csak ezután katapultál.
Egy modern ülés használata során 17-19 g túlterhelés éri a pilótát 0,4 másodpercig, a kilövő rakéta tolóereje elég ahhoz, hogy a földön állva is 86 méter magasra jusson a pilóta a repülőtől.
A pilóta csak meghúzza a kettős kart, minden más automatikus vészhelyzetben. (Fotó: Giorgos Georgiou/NurPhoto via Getty Images)
Ha katapult, akkor Martin-Baker – a cég a katonai repülés életmentő eszközének valódi szakértője. Ezen a speciális területen óriási tapasztalatot szereztek már, hiszen 1945 óta, azaz amióta először élesítették katapultjukat, napjainkig több mint 7000 életet mentettek meg.
Ezt onnan lehet tudni, hogy a cég (bár nem sok szükségük van ilyen jellegű marketingre) Facebook-oldalán mindig közzéteszi az aktuális számokat, és rövid leírást közölnek a legfrissebb katapultálás körülményeiről. A legutóbbi F-35-ös balesetről is beszámoltak jelenleg 7772 a pontos szám.
A Martin-Baker sosem áll le a fejlesztéssel, több egyedi, különleges funkciót építettek már be üléseikbe. Ilyen például a víz alá merült repülőgépből történő menekülést biztosító rendszer, amelyet igény szerint a katapultülésekbe lehet integrálni. A haditengerészeti légierők számára fontos lehetőség nem egyszerű, de működik, és még az eszméletét veszített pilótát is a felszínre juttatja.