
2025. június 14-15-én rendezték a 93. Le Mans-i 24 órás autóversenyt, mely kis híján a világ legnagyobb sporteseménye az indianapolisi 500 mérföldes mögött (350 ezer fő). A rendezvény az elmúlt években telt házas volt 329 ezer résztvevővel, és helyszíni tapasztalatainkból kiindulva idén is összejöhet ez a hivatalos nézőszám.
Ez a szám nem csak egyszer vagy kétszer olvasva elképesztő. Ha az autóverseny egy magyar város lenne, Budapest mögött simán hozná a második helyet. A “népesség” nem egyenlően oszlik el a 10 négyzetkilométeren, melyet a 13 626 méter hosszú pálya határol: a többség ennek kb. a harmadában található lelátókon, valamint a kerítésekhez legközelebb van, ahonnan elég jó a kilátás.
De mit kaphat az, aki mindenből a legjobbat keresi? Ennek igyekeztünk utánajárni a helyszínen. Hathatós segítséget kaptunk ebben az Alpine-tól: a francia sportautómárka szintén indított két autót a versenyen, működésükbe pedig különleges betekintést kaphattunk – erről ide kattintva lehet részletesebben olvasni.
Rakjuk hát össze a prémium Le Mans-i élményt, melyben jól érzi magát a motorsportokat csak felületesen követő vendég és a hardcore rajongó is!
Nem sok olyan autóverseny van, melynek programjai túlnyúlnak a versenypályán. A Le Mans-i 24 órás azonban ilyen: 15 percre az aszfaltcsíktól, Le Mans városában a rajt előtti pénteken minden pilóta felvonul mindenféle szuperautók és extra produkciók társaságában. Igazi karnevál ez a jobbik fajtából, melyet lelátóról, kényelmesen is lehet követni.
Az Alpine 35-ös autójának pilótáit viszik a lelátók előtt a pilótaparádén (Kép: Alpine / Germain Hazard / DPPI)
Számtalan szálláslehetőség található a pályához közelebb, illetve attól távolabb is. A helyszíni, aszfaltcsíkon belüli kempingben nem ritkák a luxusautókkal érkezők, akik csillogó lakókocsikban húzzák meg magukat. Ők gyakorlatilag csak kiléphetnek az ajtajukon, és máris beszippanthatják a hamisíthatatlan, benzingőzös Le Mans-i hangulatot.
Aki esetleg mégis aludna éjjel, némileg nyugisabb körülmények között, az a városban természetesen talál luxusszállodát is. A prímet viszont a château-k, a kis kastélyok viszik, melyek közül nem egyben hotelt is kialakítottak napjainkra. Itt igazi nemesnek érezheti magát az ember.
Ilyenekben szívesen alszik egyet az ember
A válasz esetünkben az Alpine volt, akik újságírókon kívül számos fontos partnert, ügyfelet is vendégül láttak hospitalityjükben. A legnagyobb márkáknak mind volt egy, vagy akár két ilyen központja is az aszfaltcsík mentén, kivétel nélkül pazar kilátással a pályára. Ezekre az exkluzív helyekre nem csak meghívásos alapon lehet bejutni, a VIP-élményt természetesen meg is veheti az ember.
Az ilyen csomagoknál alap, hogy minőségi ételt kap az ember, nem beszélve a különleges kilátástól, akár a pálya több helyszínén. Partnertől függően változhat az is, hogy milyen extrák vannak még: fuvar egyik kanyarból a másikba, az akár távolabbi szállásról a pályára, de garázslátogatás és pilótákkal történő találkozás is szóba kerülhet még. A lista szinte végtelen.
Az Alpine-hospitality az első féktávon kapott helyet, ilyen volt a kilátás
Naná! Ezen a tíz négyzetkilométeren annyi minden van, hogy felsorolni is nehéz. A gyártók hatalmas standjain modern és régi versenyautókon, utcai modelleken legeltethetjük a szemünket, a vezetési élmény pedig szimulátoron is átélhető. Rengeteg a vendéglátóhely is, sok közülük különböző profillal, nemzetközi étel- és italkínálattal vár.
Bővíthető a ruhatár is a hivatalos csapatfelszereléssel, de komolyabb darabokkal is. Hosszú évek óta kitelepül például a verseny hivatalos időmérő partnere, a Rolex is, amely a helyszínen kínálja portékáját, és meg lehet náluk nézni azt a Le Mans-i győztesnek járó órát is, melyet a First Class már a futam előtt megmutatott.
Vásárolni is lehetett Rolexeket a helyszínen
A pénz bármire elszórható. Gokartozhat is az ember, vehet korábbi versenybalesetekből származó autóalkatrész-darabokat, míg a gumigyártó Goodyear például arra is lehetőséget biztosít, hogy ikonikus léghajójukkal a magasból nézhesse meg az ember az autóversenyt.
A 24 órás futamtól talán akkor szeparálhatja el magát a legjobban az ember, ha elmegy az esti koncertekre. 2025-ben a futam alatt a Kool & the Gang tartott fergeteges bulit akkora tömeg előtt, melyre több magyar fesztivál is büszke lenne.
A hétvége legnagyobb sztárja a színpadon a Kool & the Gang volt
Le Mans-i 24 órás verseny biztosan lesz, és már most kaphatóak igazán különleges élményt kínáló csomagok a futamra. A csúcsok csúcsát maga a pálya biztosítja mindössze 24 embernek, akik egy-egy kísérőjükkel többek között felmehetnek a rajtrácsra a kezdés előtt, a nekik fenntartott legjobb helyszínekről figyelhetik a futam alakulását és remek gasztronómiai ellátást kapnak. Ezen túl ők mehetnek egy kört egy Porsche sportkocsi utasaként, helikopterezni is elviszik őket közvetlenül a célegyenes mellett található reptérről, és fotós is kíséri őket, így a legjobb képeket posztolhatják a közösségi oldalakra.
Mindennek az ára 2025-ben 2500 euró, átszámítva egymillió forint körül alakult, a legjobbat keresőknek vélhetően hasonló összeggel kell számolni jövőre is.