Magic Fehér Patrik 2025. 06. 17.

Ilyen a gazdagok világa Európa legnagyobb sporteseményén

Mit kap az, aki kilátogat a Le Mans-i 24 órás versenyre, de a szimpla állójegy helyett csúcsminőségű ellátást kíván? A helyszínen utánajártunk.

2025. június 14-15-én rendezték a 93. Le Mans-i 24 órás autóversenyt, mely kis híján a világ legnagyobb sporteseménye az indianapolisi 500 mérföldes mögött (350 ezer fő). A rendezvény az elmúlt években telt házas volt 329 ezer résztvevővel, és helyszíni tapasztalatainkból kiindulva idén is összejöhet ez a hivatalos nézőszám.

Ez a szám nem csak egyszer vagy kétszer olvasva elképesztő. Ha az autóverseny egy magyar város lenne, Budapest mögött simán hozná a második helyet. A “népesség” nem egyenlően oszlik el a 10 négyzetkilométeren, melyet a 13 626 méter hosszú pálya határol: a többség ennek kb. a harmadában található lelátókon, valamint a kerítésekhez legközelebb van, ahonnan elég jó a kilátás.

De mit kaphat az, aki mindenből a legjobbat keresi? Ennek igyekeztünk utánajárni a helyszínen. Hathatós segítséget kaptunk ebben az Alpine-tól: a francia sportautómárka szintén indított két autót a versenyen, működésükbe pedig különleges betekintést kaphattunk – erről ide kattintva lehet részletesebben olvasni.

Rakjuk hát össze a prémium Le Mans-i élményt, melyben jól érzi magát a motorsportokat csak felületesen követő vendég és a hardcore rajongó is!

28 fotó megtekintése

Érkezz a helyszínre a futam előtti napokban!

Nem sok olyan autóverseny van, melynek programjai túlnyúlnak a versenypályán. A Le Mans-i 24 órás azonban ilyen: 15 percre az aszfaltcsíktól, Le Mans városában a rajt előtti pénteken minden pilóta felvonul mindenféle szuperautók és extra produkciók társaságában. Igazi karnevál ez a jobbik fajtából, melyet lelátóról, kényelmesen is lehet követni.

Az Alpine 35-ös autójának pilótáit viszik a lelátók előtt a pilótaparádén (Kép: Alpine / Germain Hazard / DPPI)

Az Alpine 35-ös autójának pilótáit viszik a lelátók előtt a pilótaparádén (Kép: Alpine / Germain Hazard / DPPI)

Aludd ki magad még a verseny előtt!

Számtalan szálláslehetőség található a pályához közelebb, illetve attól távolabb is. A helyszíni, aszfaltcsíkon belüli kempingben nem ritkák a luxusautókkal érkezők, akik csillogó lakókocsikban húzzák meg magukat. Ők gyakorlatilag csak kiléphetnek az ajtajukon, és máris beszippanthatják a hamisíthatatlan, benzingőzös Le Mans-i hangulatot.

Aki esetleg mégis aludna éjjel, némileg nyugisabb körülmények között, az a városban természetesen talál luxusszállodát is. A prímet viszont a château-k, a kis kastélyok viszik, melyek közül nem egyben hotelt is kialakítottak napjainkra. Itt igazi nemesnek érezheti magát az ember.

Ilyenekben szívesen alszik egyet az ember

Ilyenekben szívesen alszik egyet az ember

Honnan fogod nézni a versenyt?

A válasz esetünkben az Alpine volt, akik újságírókon kívül számos fontos partnert, ügyfelet is vendégül láttak hospitalityjükben. A legnagyobb márkáknak mind volt egy, vagy akár két ilyen központja is az aszfaltcsík mentén, kivétel nélkül pazar kilátással a pályára. Ezekre az exkluzív helyekre nem csak meghívásos alapon lehet bejutni, a VIP-élményt természetesen meg is veheti az ember.

Az ilyen csomagoknál alap, hogy minőségi ételt kap az ember, nem beszélve a különleges kilátástól, akár a pálya több helyszínén. Partnertől függően változhat az is, hogy milyen extrák vannak még: fuvar egyik kanyarból a másikba, az akár távolabbi szállásról a pályára, de garázslátogatás és pilótákkal történő találkozás is szóba kerülhet még. A lista szinte végtelen.

Az Alpine-hospitality az első féktávon kapott helyet, ilyen volt a kilátás

Az Alpine-hospitality az első féktávon kapott helyet, ilyen volt a kilátás

A 24 óra hosszú, lehet mást is csinálni a versenynézésen kívül?

Naná! Ezen a tíz négyzetkilométeren annyi minden van, hogy felsorolni is nehéz. A gyártók hatalmas standjain modern és régi versenyautókon, utcai modelleken legeltethetjük a szemünket, a vezetési élmény pedig szimulátoron is átélhető. Rengeteg a vendéglátóhely is, sok közülük különböző profillal, nemzetközi étel- és italkínálattal vár.

Bővíthető a ruhatár is a hivatalos csapatfelszereléssel, de komolyabb darabokkal is. Hosszú évek óta kitelepül például a verseny hivatalos időmérő partnere, a Rolex is, amely a helyszínen kínálja portékáját, és meg lehet náluk nézni azt a Le Mans-i győztesnek járó órát is, melyet a First Class már a futam előtt megmutatott.

Vásárolni is lehetett Rolexeket a helyszínen

Vásárolni is lehetett Rolexeket a helyszínen

A pénz bármire elszórható. Gokartozhat is az ember, vehet korábbi versenybalesetekből származó autóalkatrész-darabokat, míg a gumigyártó Goodyear például arra is lehetőséget biztosít, hogy ikonikus léghajójukkal a magasból nézhesse meg az ember az autóversenyt.

A 24 órás futamtól talán akkor szeparálhatja el magát a legjobban az ember, ha elmegy az esti koncertekre. 2025-ben a futam alatt a Kool & the Gang tartott fergeteges bulit akkora tömeg előtt, melyre több magyar fesztivál is büszke lenne.

A hétvége legnagyobb sztárja a színpadon a Kool & the Gang volt

A hétvége legnagyobb sztárja a színpadon a Kool & the Gang volt

Mi várható 2026-ban?

Le Mans-i 24 órás verseny biztosan lesz, és már most kaphatóak igazán különleges élményt kínáló csomagok a futamra. A csúcsok csúcsát maga a pálya biztosítja mindössze 24 embernek, akik egy-egy kísérőjükkel többek között felmehetnek a rajtrácsra a kezdés előtt, a nekik fenntartott legjobb helyszínekről figyelhetik a futam alakulását és remek gasztronómiai ellátást kapnak. Ezen túl ők mehetnek egy kört egy Porsche sportkocsi utasaként, helikopterezni is elviszik őket közvetlenül a célegyenes mellett található reptérről, és fotós is kíséri őket, így a legjobb képeket posztolhatják a közösségi oldalakra.

Mindennek az ára 2025-ben 2500 euró, átszámítva egymillió forint körül alakult, a legjobbat keresőknek vélhetően hasonló összeggel kell számolni jövőre is.

Kép(ek) forrása: Fehér Patrik