Magic Fehér Patrik 2025. 06. 25.

Repülő vitorláshajót épít a Ferrari

Az ágaskodó ló immár nem csak autókra kerül rá, hanem egy olyan vitorláshajóra is, melyet a Ferrari versenygépei ihlettek.

Aki követi a Ferrari közösségi médiás tevékenységeit, napokon keresztül kaphatta az információt arról, hogy az olasz sportautógyártó valami nagyon újba vágja a fejszéjét. Már a hivatalos leleplezés előtt tudni lehetett, hogy ez valami hajózáshoz köthető dolog lesz, ugyanis a Hypersail név bukkant fel itt-ott, a sail pedig a vitorlázásra utal.

A projekt leleplezése végül kedden történt meg: a maranellóiak bemutatták vitorlásukat, mely jelenleg egyedülálló a világon. Az egytestű hajó 100 láb (30,5 m) hosszú, különlegessége pedig az, hogy a hajó törzsén két foil is helyet kapott. Ezek annyira kiemelik az egyébként 40 méter magas és 20 méter széles hajót a vízből, hogy az szinte repül a felszín felett, mindössze három kis ponton érintkezik ilyenkor a vízzel a jármű. Ez a technológia ismert már egy ideje, ekkora méretben azonban még nem alkalmazták.

A Hypersail-projekt élére egy tapasztalt tengerészt, Giovanni Soldinit nyerte meg a Ferrari, a hajó főtervezője pedig a francia Guillaume Verdier, aki a márka Le Mans-i hiperautójából is merített ihletet. Munkájuk gyümölcse egyelőre csak virtuálisan van kész, de már épül valahol Olaszországban, 2026-ban pedig sor kerülhet az első tengeri próbákra is.

A képre kattintva galéria nyílik!

5 fotó megtekintése

De miért épít hajót a Ferrari? Logikus válasz lehetne a több lábon állás koncepciója is, de a márka köszöni szépen, jól elvan az autókkal is. A válasz a technológiai fejlesztésekben rejlik: ezen a területen végtelen szabadságot (és pénzt) kapnak a fejlesztők, azt pedig maga a Ferrari sem titkolja, hogy arra számítanak, kétirányú kapcsolat épül ki a sportkocsikat építő, illetve a hajós részleg között.

Érdemes arról a háttérinformációról is tudni, hogy például a vitorlázásban tanultak jól jöhetnek a Forma-1-ben is: az autóverseny csúcskategóriájában jelenleg költséglimit van, azaz egy istálló ha akarna, sem tudna többet költeni (áramlástani) fejlesztésre házon belül. Így jönnek képbe az egyéb projektek, melyek látszólag függetlenek mindentől, de azért mélyen a háttérben bőven van összefonódás és olyan információcsere, melyek akár versenyelőnyt is jelenthetnek – a vitorlák és a siklószárnyak (foil) működésükben nem állnak távol a versenyautók szárnyaitól.