A lebegő mágnesvasút, vagy gyakran használt angol rövidítéssel maglevvasút olyan rendszer, amelynél a járművek pályán tartását és hajtását a hagyományos kerekek helyett mágneses mező végzi. Elektromágnesek vannak a szerelvény aljában, melyeket a kocsikban lévő akkumulátor táplál. Az azonos mágneses pólusok (a pályán, illetve a vonaton) taszítják egymást. A maglevvonatoknak így teljesen különálló pálya kell, ami jelentősen megdrágítja a beruházást.
Ezért nincs még elterjedt maglevhálózat, pedig ahol működik – Kínában Sanghaj városa és a repülőtér között 30 kilométeres szakaszon -, ott csodás a technológia.
Mivel nincs súrlódás, rázkódás, magas a komfort és megnő az elérhető sebesség: ezeket az előnyöket kellene az olcsó megvalósítással ötvözni. Ezen dolgozik, és láthatóan halad jó úton egy olasz fejlesztőcég, az IronLev. Az általuk készített technológia célja, hogy a lebegő mágnesvasút a hagyományos pályán is működjön, hétköznapi fémsíneken.
Az olaszok addig sakkoztak a világ legerősebb mágneseivel, míg sikerült összehozniuk egy lebegő prototípust. A tesztet egy egytonnás próbadarabbal végezték el, amely akár 70 km/órás sebességgel is képes volt haladni egy 2 kilométeres pályaszakaszon Velence külterületén. Az IronLev reméli, hogy ez a teszt megnyitja az utat a mágneses lebegtetéses közlekedés felé a meglévő, használatban lévő vasútvonalakon.
A technológia itt látható kicsiben megvalósítva, ezeket is az IronLev gyártotta:
A cikk megjelenésekor az IronLev már egy nagyobb vasúti kocsi kifejlesztését tűzte ki célul, amely a vállalat következő tesztjén már a valósághoz közeli megoldást mutatja majd meg. Ez a jármű várhatóan akár 20 tonnát is nyomhat, maximális sebessége pedig elérheti a 200 km/órát.