Ruhavásárlásnál az ár mellett a kényelem és a minőség számít a leginkább, míg színben a fekete, fehér és szürke árnyalatok dominálnak. A férfiak körében a karóra, a nőknél a fülbevaló és a gyűrű a legkedveltebb kiegészítők. – derül ki az Etele Plaza és az Opinio piackutató közös reprezentatív felméréséből.
A felmérésben megkérdezettek többsége (57%) évente néhány alkalommal vásárol ruhát, és csupán minden ötödik (22%) szerez be havonta egy-egy új darabot. Ennek ellenére a válaszadók több mint felének fontos, hogy divatosan öltözködjön, leginkább azért, mert magabiztosabbnak (31%) és vonzóbbnak (25%) érzik magukat, igényességet tükröz (24%), és az önkifejezés egyik eszközének (22%) tartják.
Bevallásuk alapján a társadalmi elvárások (6%) és a státusz (7%) nem jelentenek kiemelt szempontot a ruhák kiválasztásánál. Az ár (82%) mellett leginkább a kényelem (75%) és a minőség (59%) meghatározó tényezők, míg a márka (10%) kevésbé számít.
Átlagosan tízből négy vevő figyel arra, hogy a ruhaneműi lehetőleg fenntartható forrásból származzanak, azonban a két szélső korosztályban, a tinédzserek (16-19 év) és az 50-59 év közöttiek körében jóval magasabb ez az arány (49% és 54%).
Különösen a férfiak (28%) és a diplomások (32%) kérik ki párjuk tanácsát, a barátok (11%) vagy családtagok (10%) javaslatai már ritkábban nyomnak a latba. A kutatásban résztvevők többségét (87%) egyáltalán nem érdekli az influenszerek véleménye. A fiatalabb generációk az átlagnál jóval fogékonyabbak erre, így a tinik (16-19 év) és a fiatal felnőttek (20-29 év) negyedének számít, mit gondol kedvenc influenszerük az adott ruhadarabról.
Legyakrabban bevásárlóközpontokban (40%) és online áruházakban (23%) vásárolnak a magyarok, ezt követik a használtruha-boltok (15%), a kis helyi butikok (10%), az online piacterek és az outletboltok (6%).
Magyarországon a legtöbb vevő (50%) a semleges, így a fekete, fehér és szürke árnyalatú ruhaneműket részesíti előnyben. A válaszadók ötöde az élénkebb színekre voksol, mint a piros, sárga vagy a kék, ezeket követik a pasztellárnyalatok (17%), végül pedig a földszínek, mint a barna vagy a zöld (13%).
A férfiaknál a karóra a legnépszerűbb kiegészítő (48%), amit messze lemaradva a nyaklánc (23%), a gyűrű (22%) és a karkötő követ (21%).
A megkérdezettek közel fele (47%) saját bevallása szerint évente maximum 50 ezer forintot költ ruhára, nagyjából harmada (31%) 100 ezer forintot szán rá, és minden ötödik válaszadó engedheti meg magának, hogy ennél többet fordítson öltözködésre.
A legtöbben (48%) akkor vesznek ruhaneműt, amikor szükségük van rá vagy kedvük van hozzá, a kutatásban részt vevők majdnem negyede (23%) spontán vásárol, és hasonló arányban vannak azok (28%), akik csak leértékeléskor vásárolnak, vagy igyekeznek ebben az időszakban beszerezni a vágyott ruhadarabot. A magyarok kétharmada (65%) maximum egy órát vagy annál is kevesebbet tölt ruhavásárlással, a többiek 2-3 órát szánnak a shoppingolásra.