Ha egy repülőn életveszélyes helyzet alakul ki, akkor a lehető leggyorsabban el kell hagyni a helyszínt. Ezért – már ha gép a földön van – a vészkijáraton keresztül egy felfújható csúszdán távoznak az utasok, aminél nincs hatékonyabb megoldás.
A SpaceX legújabb videója szerint pedig egy űrrakéta esetén is ez lehet a legjobb megoldás. A különbség csupán annyi, hogy itt 70 méterről kell leereszkedni.
A vidámparkba is beillő mutatványt nem szórakozásból eszelték ki, ennek tényleg életmentő szerepe lehet, ha a kilövésre készülő, üzemanyaggal feltöltött rakétán valami balul üt ki. Ezért a rendszert szimulált meneküléssel is tesztelték Floridában a Cape Canaveral űrkikötő SLC-40-es indítóállomásán. A 24 másodperces videóban az űrhajós szemszögéből láthatjuk, ahogy végigszáguld a pár másodperc alatt drótkötelekre kiengedhető vészcsúszdán.
A SpaceX eddigi tizenhárom, legénységet űrbe juttató missziója során a NASA Kennedy Űrközpont 39A jelű állomását használták, de a jövőben az SLC-40-est is igénybe veszik, ezért kell megtenni minden biztonsági intézkedést.
A 39A-n is működik hasonló rendszer, de ott csúszda helyett felvonókhoz hasonló kosarakba szállnak be az evakuálás során az űrhajósok, és ezzel érnek biztonságos távolságba.
És hogy a csúszda végétől hogyan folytatják a menekülést az asztronauták? Nos, egy különleges, erre a célra átalakított gépjárművel. 2013-ig a még 1962-ben bemutatott M113-as katonai lánctalpas páncélozott csapatszállító felspécizett, tűzálló bevonattal, saját, zárt oxigénrendszerrel ellátott változatainak néhány példánya állt szolgálatban Cape Canaveralon, azóta pedig a BAE Caiman 6×6 monstrumai szolgálnak erre a célra. Minden űrhajóst kiképeznek a vezetésükre.
Kattints a képre, galéria nyílik!