Claude Monet (1840-1926) az impresszionizmus egyik atyja és vezéralakja volt, késői, 1914 és ’26 között festett Tavirózsák (Vízililiomok) sorozatában készült képei pedig a legismertebb művei közé tartoznak.
A festményeket a saját, giverny-i kertjében kialakított tavacska alapján festette, érdekességük, hogy 1923-as szemműtétjét követően, mivel látása érzékenyebb lett az ibolyántúli fényre, a képek kékesebb árnyalatúak lettek.
A sorozat egyik nagy méretű, a New York-i Metropolitan múzeumban található darabját – pontosabban triptichonját, azaz hármasát – vette alapul és alkotta újra a kínai kortárs képzőművész, aktivista, Aj Vej-vej (Ai Weiwei).
Az új, Water Lillies #1 című kép kis híján 650 ezer darab, 22 különböző színű legókockákból készült, több mint 15 méteres hosszával az alkotó eddigi legnagyobb méretű legóműve (igen, korábban is nyúlt már ehhez az alapanyaghoz).
Az újjáalkotott képen az organikus ecsetvonások helyét a legódarabok pixeles jellege veszi át, Vej-vej ezzel a digitális világra, a műalkotások mai terjedési formájára reflektál. A saját változatára felkerült egy „sötét kapu” is, mely annak a földbe ásott menedéknek a bejáratára utal, ahol az 1960-as években a száműzetésbe kényszerített édesapjával húzták meg magukat.
A legókép további érdekessége, hogy az ismeretlenek által adományozott kockákból épült, ugyanis a LEGO 2014-ben úgy döntött, közvetlenül nem ad a művésznek elemeket, mert áttételesen sem szeretne semmilyen politikai üzenetnyilvánítás részese lenni.
A hatalmas legókép mellett Vej-Vej több más új alkotása is ott lesz az április 7-én a londoni Deisgn Museumban nyíló tárlatán, olyan, a múltat és a jelent, a kézit és a gépit, az építést és a rombolást, a hasznost és a haszontalant szembeállító és egyesítő művek képében, mint a Coca-Cola-logóval nyomott 2000 ezer éves mintájú kínai urna, az üvegből készült munkavédelmi sisak vagy a hagyományos jádebalta fejéből kivágott „iPhone”.