Life Kovács Miklós 2024. 09. 23.

Rumot, kávét hoznál vitorlással a trópusokról?

Fenntarthatóság és múltidézés találkozik a Timbercoastnál, amely a vitorlás áruszállítás romantikáját támasztaná fel, és ehhez várják a kalandkereső matrózokat is

Míg a multimilliárdosok az űrbe vágynak, addig más vakmerő kalandorok inkább a múltat megidézve keresnek válaszokat a jövő nagy kérdéseire. A Cargo Under Sail közössége űrhajók helyett a hajózás ősi formájával, a vitorlás teherhajózással próbálják inspirálni a jövő generációit. 

Rakéta helyett vitorla

A projekt megvalósítója, Cornelius Bockermann a hajózási iparágban húsz évet lehúzva rájött, mennyire természetpusztító amit csinálnak, ezért radikális változtatás mellett döntött. Szerzett egy 1920-ban épített holland vitorlást, a 43,5 méteres Avontuurt, és elindította különleges szállítmányozási vállalkozását. 

A 135 köbméteres raktérrel rendelkező, 114 tonna terhelhetőségű  kétárbócos szkúner a vitorlázás romantikáját idézi meg, de egyben a fenntarthatóságot is zászlajára tűzi. Az apró, ebben a szegmensben láthatatlan porszemnek számító cég körül igazi közösség alakult ki, és ehhez a társasághoz bárki csatlakozhat, ha érez magában elég elszántságot. 

Itt nem kamu a valódi matróz-élet, a hajón dolgozni kell az út során (fotó: Jörg Pfeifer/Timbercoast)

Itt nem kamu a valódi matrózélet, a hajón dolgozni kell az út során (fotó: Jörg Pfeifer/Timbercoast)

Immár a 14. tengeri utazást tervezik, amihez a legénység tagjaként lehet csatlakozni. Ez egy bemelegítő túra lesz Németországból Tenerifére, a matrózkodásért pedig fizetni kell 1500 eurót (590 ezer forint). Ennyi pénzért a profi legénység mellett elsajátíthatóak a vitorlázás alapjai, a hajó irányítása, a navigáció fogásai, a kötélzet kezelése, az áru tradicionális rakodása. A hajón ezért a pénzért jár külön ágy, de a hideg zuhanyhoz hozzá kell szokni, viszont a jelentkezők étrendjére, esetleges allergiáira odafigyelnek az út során. 

Fizess, matróz!

Mivel a szél kegyeire van bízva a hajó, ezért a túra pontos hossza sosem ismert előre, szóval ez a kaland az igazi szabad szellemeknek szól, akik számára nem létezik naptár. Az igazi kaland jövőre kezdődik, a Teneriféről induló hajóút során az  Avontuur átkel az Atlanti-óceánon, és tesz egy karibi körtúrát Közép-Amerika érintésével. Kikötnek a Dominikai Köztársaságban, érintik Costa Ricát, hazafelé pedig az Azori-szigeteket. Erre már borsosabb áron adják a priccset és a napi betevőt, 1,7 millió forintnak megfelelő összeget kérnek a vendégmatrózoktól. 

A volumen kicsi, de van piaca a lehető legzöldebb módon szállított termékeknek (fotó: Timbercoast)

A volumen kicsi, de van piaca a lehető legzöldebb módon szállított termékeknek (fotó: Timbercoast)

A magukról zöld és fenntartható képet sugárzó cégek szoktak ilyen vitorlásokkal szállítatni, az utóbbi években az Avontuur is többször bekerült a hírekbe, amikor befutott pár zsák “ultrazöld” kávéval. A holland vitorlást a francia Belco vállalat bérelte.

A kikötés ideje bizonytalan, a szél kegyére bízza magát., aki belevág a vitorlás kalandba (fotó: Timbercoast)

A kikötés ideje bizonytalan, a szél kegyére bízza magát, aki belevág a vitorlás kalandba (fotó: Timbercoast)

A cég céljai közt szerepel a termékekhez-árukhoz köthető szén-dioxid kibocsátásának csökkentése. “Ez csak egyetlen példa arra, hogy megmutassuk, ez lehetséges. Óvnunk kell a környezetet. A szél erejét használni természetes, ahogyan évezredeken át volt” – nyilatkozta a 2022-es szállítmányról Cornelius Bockerman, a hajó kapitánya az Euronews stábjának. 

A kezdeményez nincs egyedül, a konténerhajók mellett egyre több árbócos tűnik fel a tengereken, és fenntarthatósági, valamint marketingszempontból nincs ennél jobb. Lehet, hogy a tonnák versenyét messze elbukják, de a kibocsátott károsanyag itt tényleg a nullához közelít. (Tegyük hozzá, a hajón vészhelyzet, valamint kikötői manőverezés esetére van hagyományos, belső égésű motor is, melyet időnként azért be kell indítani.)

Forrás: Timbercoast
Kép(ek) forrása: Avontuur/Timbercoast