Life Kovács Miklós 2024. 10. 18.

25 éves az informatikát forradalmasító alkatrész

Az Nvidia 1999-ben megjelent videokártyája hozta el a 3D-s megjelenítés aranykorát, és ma már joggal nevezhető számítástechnikai mérföldkőnek.

1999-ben, amikor a szerencsés PC-játékos kibontotta a frissen vásárolt hipermodern Nvidia-videókártyát, ami “viszi” a Quake III Arénát maximális grafikán, még nem sejtette, hogy a számítástechnika egyik mérföldkövét építi a gépbe. 

Negyedszázad elteltével viszont kijelenthető, hogy az Nvidia GeForce 256-osa tényleg forradalmi darab volt, amelynek helye van a mára mindennapi életünket átitató iparág történetében. 

Miről is van szó?

A kilencvenes évek végén egyre rohamosabb ütemben bővült a személyi számítógépek piaca, a fiatalok alkottak, zenéltek, tanultak és természetesen játszottak a gépeken. A gyártók között komoly harc alakult ki, versengtek teljesítményben, technológiában, ki tud még látványosabb grafikai megvalósítást kínálni. 

Az Nvidia a GeForce sikerének köszönhetően jelentős piaci szereplő maradt, az MI-fejlesztésekkel pedig a világ egyik legértékesebb cégévé nőtte ki magát. Fotó: Cylonphoto/Getty Images

Az Nvidia a GeForce sikerének köszönhetően jelentős piaci szereplő maradt, az MI-fejlesztésekkel pedig a világ egyik legértékesebb cégévé nőtte ki magát. Fotó: Cylonphoto/Getty Images

1999 októberében pedig piacra került az Nvidia GeForce256, amely utat tört azoknak a megoldásoknak, melyek elvezetettek a kriptovaluta-bányászathoz és a mesterséges intelligencia terjedéséhez. Ez a két tevékenység ugyanis megkövetelte a nagy teljesítményű GPU-k meglétét. Az első teljesen grafikus teljesítményre optimalizált processzort (GPU) pedig az Nvidia szállította a GeForce256 videókártyába építve. 

Ma már egy fotó alig fér el azon a memórián, amit ez a kártya kapott. Mégis 25 éve a 32 megabájt (ma már 25 gigabájtnál tartunk) komoly méretű volt, ahogy a 120 MHz-es maximális órajel is. 23 millió tranzisztora ma ősi értéknek számít a mai csúcs, a GeForce RTX 4090 több mint 76 milliárd tranzisztorához képest. 

A GeForce 256 kártyája elsőként támogatta a Windows-ok DirectX API-jának egy akkor új kiegészítését, ami a fények és árnyékok megjelenítésével kapcsolatos számítások felgyorsításával drámai mértékben volt képes emelni a játékok grafikájának minőségét. A korabeli beszámolók persze óvatosan bántak az új technikával, amely tényleg megelőzte korát.

A hazai PC-újságokban is reklámozták a GeForce256-ost (fotó: PC GURU 1999/12)

A hazai PC-újságokban is reklámozták a GeForce256-ost (fotó: PC GURU 1999/12)

Nagy újítása volt a transform and lighting (T&L – transzformációs és megvilágítási) funkció, melynek hatására a játékokban megjelenő 3D-s objektumok megvilágítása és mozgása sokat fejlődött.

Megjelenése idején a játékok még nem tudták kihasználni ezt a benne rejlő potenciált. “A GeForce-szal szerelt kártyák ára egyelőre még nettó 50-60 ezer forint között mozog, a használatuk pedig nem eredményez olyan teljesítmény-növekedést, amely indokolttá tenné a jelentős ráfizetést. Végül, ha új konfigurációt vásárolsz, az Nvidia chipje vonzó alternatíva lehet, hiszen a GPU felépítése technikailag előre mutató, nem valószínű, hogy cseréje szükségesség válna az elkövetkező egy évben” – írta a PC Guru 1999 decemberében.

A GeForce-sorozat azóta sok mindenen átesett, voltak hullámvölgyek is a történetben, de napjainkban magabiztosan uralja a gamer-videokártyák kategóriáját, az Nvidia pedig új vizekre evezve ma már piacvezető a mesterséges intelligenciáknál használt csipek területén is. A döntés hatására kilőtt a cég részvény árfolyama, így a legfrissebb adatok szerint az Nvidia értéke immáron eléri a 3,39 billió (ezermilliárd) dollárt, egyike a legértékesebb globális cégeinek.

Forrás: Nvidia
Kép(ek) forrása: nyitókép: Nvidia