Life Fehér Patrik 2024. 11. 21.

Mérföldkő a repülésben, a Concorde tett ilyet utoljára

A Dawn Aerospace tesztrepülője több csúcsot is megdöntött közelmúltbeli útján, rakétahajtású gépük azonban még így is csak potenciáljának töredékét mutatta meg.

Gyakorlatilag a legendás Concorde nyugdíjazása óta arra vágyik az emberiség repülés iránt érdeklődőbb fele, mikor fogunk újra hangsebesség felett utazni a polgári légi közlekedésben. Vannak ígéretes projektek, ilyen a Boom Supersonic fejlesztése is, mely már most is pokolian gyors, de még nem érte el a szuperszonikus tartományt.

Az új-zélandi hátterű Dawn Aerospace azonban ezt is meglépte. Mk-II Aurora nevű rakétahajtású repülőjük még messze áll attól, hogy utasokat szállítson, hiszen csak egy 4,8 méter hosszú, 4 méteres szárnyfesztávolságú, 200 kilós járműről beszélünk. Az azonban így is megsüvegelendő, hogy egy civil fejlesztésű repülő szerkezet

elérte az 1,1 Mach (1358 km/órás) sebességet.

Mérföldkő a repülésben, a Concorde tett ilyet utoljára

A november 12-ei teszten 25 100 méter fölé is felszállt a pilóta nélküli repülő, ezzel nemcsak a tervezett 1,05 Mach sebességet, hanem a 22 800 méteres repülési magasságot is sikerült túlszárnyalniuk. Az út során rekordot is döntött, ugyanis a Földről mindössze 118,6 másodperc, azaz kevesebb mint két perc alatt érte el a 20 km-es utazómagasságot. Ezzel egy, az 1970-es óta fennálló csúcsot adott át a múltnak, 4,2 másodpercet faragott egy átalakított F-15-ös vadászgéppel elért időből.

Az Aurorát egyébként arra tervezték, illetve tervezik, hogy egy nap akár 3,5 Mach sebességgel, az űr határára, 100 km-es magasságba vigyen utazókat. Napi két ilyen úttal számolnak jelenleg, arról azonban még nincs szó, hogy ez mikor válhat valósággá.

Forrás: Dawn Aerospace