Life Fehér Patrik 2025. 01. 18.

20 éve mutatták be a repülés utolsó igazi nagyágyúját

Húsz éve már, hogy az Airbus megmutatta a világnak a Boeing-féle Jumbo Jet riválisának szánt A380-at. A gép impozáns lett, de a projekt nem sikerült jól.

Az 1990-es évek végén gyakorlatilag kétszereplősre csökkent a sugárhajtású utasszállító repülőgépek valódi piaca. A verseny résztvevői az Airbus és a Boeing voltak, a laikus szemlélő azonban hamar letehette a voksát utóbbiak mellett, mint győztes, hiszen náluk volt az ütőkártya, a Boeing 747-család. Tudták ezt persze az Airbusnál is, ezért serényen dolgoztak is a Jumbo Jet méltó riválisán, a Superjumbón.

Ez a gép lett végül az Airbus A380, melynek prototípusát húsz éve, 2005. január 18-án leplezték le Toulouse-ban. Első repülésére még április végéig kellett várni, de tulajdonságaival azonnal lenyűgözte a repülés szerelmeseit. Hosszban ugyan pár méterrel elmaradt a 747-estől (72,7 vs. 76,3 méter), de 79,8 méteres szárnyfesztávolsága és 575 tonnás maximális felszálló tömege kenterbe verte a Boeing termékét. Igen, szélesebb, mint hosszabb a repülő!

Legnagyobb előnye mégis az mindmáig az A380-nak, hogy felső szintje a géptörzs egészén végigfut, és a felső utastér szélessége megfelel egy szélestörzsű gép utasterének szélességével. Nincs tehát olyan “lépcsős” háta, mint a Boeing-nek, erről könnyebben felismerhető messziről is a repülő. Felhasználható utastere így 550 négyzetméter, 40 százalékkal több, mint a 747-8-nak, a Jumbo Jet utolsó változatának.

Nézz képeket a születésnapos Airbus A380-ról galériánkban – kattints a képre!

10 fotó megtekintése

Ha az egyszerre leszállítandó legfőbb utas a cél, az Airbus gépén 853 fő is elférhet, de négy különböző osztályra osztva a belteret 544 fő repülhet az A380-asokon. A típust máig előszeretettel használja a Lufthansa, a Singapore Airlines (ők repültek vele először élesben 2007-ben), valamint a legnagyobb megrendelő, az Emirates.

Hiába a pozitívumok, a repülés világa megváltozott, mire az Airbus odaért, hogy tömegével gyártsa a gépeket. A kétezres évek közepén már látszott, hogy lejár az óriásgépek kora, az A380 pedig az évtizedekkel korábban lefektetett alapokkal és az élvonalba mindössze három évig tartozó hajtómű-kínálattal. Eredetileg 1200 legyártott A380-as volt a cél, végül 25 milliárd dolláros befektetéssel 251 darabnál állt meg a számláló 2021-ben. Az utolsót az Emirates vitte el.

Magyarországon nem gyakori vendégek az A380-asok. Először 2011. október 2-án szállt le a Lufthansa egyik gépe egy sajtóbemutatóra, azóta pedig csak egyszer, párban jöttek 2024 októberében, amikor a közel-keleti konfliktus iráni kiterjedése miatt két járatot is inkább itt tettek le.

Kép(ek) forrása: Nyitókép: Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto via Getty Images