Life Fehér Patrik 2025. 03. 13.

Fillérekért cserélt gazdát egy alig használt modern reptér

Gondolnád, hogy amikor egyre többen repülnek a világon, van olyan modern repülőtér, ahová senki nem utazik, és lehúzza a rolót? Így járt ez a légikikötő is.

Nemrég a First Classon felhívtuk a figyelmet arra, hogy repjegyvásárláskor érdemes megnézni, konkrétan hova is visz a repülő. Megtévesztő tud ugyanis lenni egy reptér neve, hiszen az akár többórányi távolságra is lehet a kívánt úti céltól. Listánk első helyezettje egy párizsi légi kikötő lett, de ha aktív lenne a Ciudad Real reptér, melyet dél-madridi reptérként is emlegetnek, akkor ez állna a rangsor élén.

Az tény, hogy a spanyol fővárostól több mint 220 kilométerre fekvő reptér népszerűségét nem növelte, hogy mindentől távol van, de az európai példák azért azt mutatják, hogy életképesek tudnak maradni az ilyen repterek is. Ez is volt a terv: itt található Európa leghosszabb kifutópályája a maga 4000 méteres hosszával, és akár 10 millió utast is fogadhatott volna évente.

Az egymilliárd euróból teljesen meg is épült reptér azonban nem vonzotta a légitársaságokat a 2000-es évek vége felé. A gond az volt, hogy amikor felvetették, hogy ez milyen jó ötlet lenne, még tényleg jó ötlet volt, ám amikorra elkészült, jött a gazdasági válság. A 2009-ben már üzemelő reptér csak két légitársaság, a Ryanair és a Vueling figyelmét keltette fel, de utóbbi is kért némi pénzügyi noszogatást a spanyoloktól.

A válsághelyzetben elmaradó forgalom miatt a reptérnek nem volt más választása, mint lehúzni a rolókat. A mögötte álló cég csődbe ment 2012-ben, a kifutókra pedig nagy sárga X-eket festettek, nehogy valamelyik pilóta leszálljon, hiszen földi kiszolgálásra nem számíthat. A létesítményt egyedül a spanyol nap kezdte öregbíteni.

11 fotó megtekintése

Néhányszor azért megpróbáltak új életet lehelni a helybe. Ebből az egyik legszürreálisabb történet az volt, amikor egy árverésen egy kínai befektető 10 ezer euróért (4 millió forintért) jutott hozzá a területhez. Ezt az üzletet a hatóságok gyorsan semmissé tették, több szabálytalanságot is találtak. Volt aztán egy igazi vevőjelölt is, aki végül kihátrált a dologból, majd jött egy újabb vásárló, aki ugyan megvette néhány tízmillió euróért a repteret, de nem kezdett vele semmit.

Eddigi egyetlen nagyobb volumenű hasznosítása az volt a Ciudad Realnak, amikor a koronavírus-járvány alatt repülőparkolót csináltak belőle. A pandémia során az utazások bezuhantak, itt viszont rendelkezésre állt elegendő aszfaltozott felület a repülők pihentetéséhez. Azóta felmerült, hogy bevándorlók menedékhelye is lehetne a reptér, de sem ez, sem más ötletek nem nyertek elegendő támogatást vagy megvalósítási hajlamot.

Forrás: luxurylaunches.com
Kép(ek) forrása: Oli Scarff/Getty Images