
Minden történelmi korszaknak megvoltak a maga celebjei és hírességei, ennyire “közel” azonban talán sosem voltunk hozzájuk, mint napjainkban. Még pár évtizeddel ezelőtt is csak a bulvárlapok és a tévéműsorok adták a csámcsogni valót, mára azonban a közösségi oldalaknak hála viszont képletesen percről percre követhetjük a sztárok életét.
A hírességek iránti rajongás egy viszonylag régóta kutatott téma. Több eredmény is született annak kapcsán az elmúlt évtizedekben, hogy azok, akik imádják a celebeket, nem teljesítenek annyira jól a kognitív készségek terén. Az eredmények azonban nagy szórást mutattak, így egyértelmű következtetést nemigen lehetett levonni.
Ennek próbált pontot tenni a végére egy magyar kutatás, melyet Zsila Ágnes, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Pszichológiai Intézetének munkatársa, Demetrovics Zsolt, az ELTE Klinikai Pszichológia és Addiktológia Tanszékének vezetője, valamint egy amerikai pszichológus, Lynn E. McCutcheon végzett. Utóbbi volt az első, aki elsőként leírta a kóros celebmánia nevű szindrómát.
A kutatás során 1763 magyar felnőttel kitöltettek egy szöveges és számos feladatokat is tartalmazó intelligenciatesztet, majd a celebek iránti érdeklődésről is megkérdezték őket, végül pedig önbecsülési skálán magukat is elhelyezték.
Az eredmények, mint adatok által megalkotott modell azt mutatta, hogy a hírességek imádata a kognitív teszteken elért alacsonyabb teljesítménnyel járt együtt,
Hozzátették, hogy vizsgálták az önbecsülés hatását is, illetve a tesztben részt vevők anyagi helyzetét is, de ezek hatása csak korlátozott volt.