
Budapesten olyan műtárgy kerül a közönség elé, melynek puszta létezése is kérdéses volt egy évszázadig. Egy Zsolnay-kerámiáról van szó, melyet Pécsett készítettek, majd a 1906-os milánói világkiállítás tűzvész után újjáépített magyar pavilonjának egyik legfontosabb dísze volt. A táncoló nűket ábrázoló műtárgy nemrégiben egy francia aukciósház kínálatában tűnt fel hosszú lappangás után. Két magyar Zsolnay-gyűjtő, Szabó András, a ResoArt Alapítvány alapítója és Törő István, a Virág Judit Galéria társtulajdonosa közös erővel hozta haza a páratlan értékű remeket. A 120 éves kerámiáról a fővárosi Kőrössy Villában rántották le a leplet.
2013-ban a Virág Judit Galéria aukcióján – akkor rekordnak számító – 19 millió forintos összegért elárverezték a vázát, amely 1906-ban a Milánói Világkiállítás Magyar Pavilonjának ékköve volt. Akkor még senki sem tudta, hogy annak létezik egy párdarabja, ikertestvére is. 2025 tavaszán azonban egy franciaországi árverésen felbukkant egy másik, 109 cm magas, 46 cm átmérőjű, táncoló nőalakokkal körbevett gránátalmafát ábrázoló, a szépséget és termékenységet szimbolizáló Zsolnay-váza. A tárgy alkotója Apáti Abt Sándor volt, aki szignójával is ellátta az alkotást.
“Azonnal felismertük a helyzetet, tudtuk, hogy ez az elveszett, vagy pontosabban a soha nem látott párdarab. Felhívtam Törő Istvánt és megállapodtunk abban, hogy ezt a műkincset közös erővel hazahozzuk Magyarországra. Mindketten gyűjtők vagyunk, szívügyünk Zsolnay és az értékmentés” – mondta el Szabó András, a Kőrössy Villa tulajdonosa.
Az 1906-os Milánói Világkiállításon hatalmas feltűnést keltett a magyar pavilon, ahol különösen az iparművészeti szekciót méltatta a nemzetközi sajtó. Augusztus 3-án azonban megtörtént a tragédia, máig tisztázatlan körülmények között leégett az építmény, s szinte minden érték porrá vált. A több archív felvételről ismert gránátalmafás Zsolnay-kerámia azonban a csodával határos módon, sérülten ugyan, de megmaradt.
Szabo Andras és Törő Istvan lelepzi az “elveszett” Zsolnayt
“Tizenkét évvel ezelőtt nálunk, a Virág Judit Galéria aukcióján kelt el az a kerámia, amelyen látszódtak a tűzvész okozta nyomok, apró sérülések. Akkor a Janus Pannonius Múzeum vásárolta meg a műtárgyat, amely azóta is a pécsi kiállítás egyik sztárja. Óriási művészeti szenzáció, hogy előkerült a párdarab és Szabó Andrással sikerült megszereznünk” – mesélte Törő István, a galéria társtulajdonosa.
Feltételezhető, hogy a pavilon pusztulása után ezt a kerámiát állították ki a világkiállítás magyar pavilonjában, hiszen a Zsolnay-gyár a fontosabb eseményekre mindig készült egy párdarabbal is. A legenda úgy tartja, hogy később a kerámia a román királyi család gyűjteményében is megfordult.
A Zsolnayk mára a világ legértékesebb szecessziós kerámiái közé tartoznak, különösen nagy értéket képviselnek a világkiállításokra gyártott egyedi, virtuóz technikával készített példányok. Ilyen a táncoló nőalakokat ábrázoló gránátalmafa is, melynek témája a Zsolnay visszatérő motívuma.
A két műgyűjtő úgy döntött, hogy a tárgyat a nagyközönség számára is elérhetővé teszi, ezért szeptember 19-23. között (nyitvatartás: 11-14 óra) bárki ingyenesen megtekintheti a műkincset a Kőrössy villa kertjében. Október 1-től szerdánként 18 órától indulnak a milánói tematikájú tárlatvezetések és estek a villában. Az ősi szimbólumrendszer alapján a látogatást leginkább az új párok és a szerelmüket megerősítő házastársaknak ajánlják, hiszen a gránátalmafa állítólag szerelmet és termékenységet hoz.
A hazekerült óriásváza