Life Kovács Miklós 2023. 06. 22.

Öt ijesztő reptér, ahol gyakran sikítanak az utasok, nem véletlenül

Erősebb oldalszél, átstartolás bármelyik reptéren előfordulhat, ezeken a helyeken viszont garantált az izgalom az extrém körülmények miatt

Tenzing-Hillary Repülőtér, Lukla, Nepál

Nevét a Mount Everestet először megmászó Sir Edmund Hillaryről és Tenzing Norgayról kapta. A Nepálban található Lukla falujában fekszik, és a Himalájába induló expedíciók egyik kiindulópontja. A nagy tengerszint feletti magasság, a ritka levegő megterhelő a motoroknak, a magas hegyek miatt a kényszerleszállási lehetőség elenyésző.

Az Everest kapuja a nyulfarknyi reptér (fotó: Getty Images)

Az Everest kapuja a nyúlfarknyi reptér (fotó: Getty Images)

A pálya rendkívül rövid és meredek, az egyik oldalán sziklafal, a másikon pedig mély szakadék található. A nehéz időjárási körülmények, a köd és a turbulens szélviszonyok miatt a leszállás és felszállás rendkívül kihívás pilóták számára.

A kihívást jelentő reptéren a balesetek magas száma miatt 1991-ben bevezették, hogy 5 kilométernél alacsonyabb látótávolság vagy 10 csomónál nagyobb szél esetén azonnal lezárják a repteret.

Juliana hercegnő nemzetközi repülőtér, a Szent Márton-sziget holland területe

A Karib-tenger gyöngyszemén, a Szent Márton-szigeten található reptér híres a közelben elhelyezkedő tengerparti strandról, ahol a repülőgépek alacsonyan húznak el a turisták feje fölött. Ennek oka, hogy rövid, 2300 méteres a kifutópálya, így hamar, látszatra pár méterre a víz felett megkezdik a leszállási manővert.

A fejet nem kell behúzni, de a kerítés mellett állni már veszélyes a hajtóművek komoly tolóereje miatt (fotó: Getty Images)

A fejet nem kell behúzni, de a kerítés mellett állni már veszélyes a hajtóművek komoly tolóereje miatt (fotó: Getty Images)

Ez a szokatlan helyzet magával hozza a biztonsági kihívásokat,  amit főleg a bámészkodók jelentenek. A repülő hajtóműveinek légörvénye egyes turistákat váratlanul ér, és emiatt már halálos baleset is történt: 2017-ben egy nő meghalt, amikor egy repülőgép hajtóművei gyakorlatilag lefújták őt a kerítésről.

Gibraltár Nemzetközi Repülőtér, Gibraltár

A gibraltári repülőtér egyedülálló, mivel egy forgalmas autóút halad keresztül a kifutópályán. Amikor a repülőgépek felszállnak vagy leszállnak, az autósoknak meg kell várniuk, amíg a gép áthalad. Ez egyedi kihívást jelent a pilóták és a közlekedési irányítók számára, és speciális protokollokat követel meg annak érdekében, hogy biztonságosan kezeljék mindkét közlekedési módot.

A repülőnel elsőbbsége van Gibraltár aszfaltján (fotó: Getty Images)

A repülőnek elsőbbsége van Gibraltár aszfaltján (fotó: Getty Images)

Courchevel Repülőtér, Franciaország

A francia Alpokban található Courchevel Repülőtér különösen veszélyesnek számít a hegyvidéki elhelyezkedése miatt. A rövid és meredek kifutópályák (2000 méteres magasságon adott egy 500 méter hosszú pálya, melynek 18 (!) százalékos esése van), valamint a környező hegyek jelenléte miatt a pilótáknak rendkívül pontosan kell manőverezniük. A repülőtér magasságának és a hegyvidéki időjárás változékonyságának köszönhetően a le- és felszállások gyakran kihívást jelentenek.

Paro Nemzetközi Repülőtér, Bhután

A Bhutánban található Paro repülőtérre érkező pilóta nem nézhet bután, mert hiába a csodás környezet, a leszállás rendkívüli feladat. A szűk völgybe épült reptér szorosan követi a hegyek formáját, a leszálláshoz precíziós manőverekre van szükség. A környező hegyek miatt csak néhány tapasztalt pilóta számára engedélyezett a repülés itt.

A reptér 2200 méteres magasságban fekszik, egy mély völgyben, amelyet 5500 méteres hegycsúcsok vesznek körbe, állandó az erős szél, elég egy apró hiba a katasztrófához. A pilóták mindössze fél kilométerrel érkezés előtt pillantják meg a repteret, így már vizuális megerősítés nélkül tudniuk kell a pontos magasságot a landoláshoz. 

De a legnagyobb kihívás a  fejlett navigációs radar hiánya. A legtöbb reptéren szó szerint hazavezetik a pilótákat, minden paraméter adott. Itt viszont nincs ilyen elektronikus rendszer, a landolást teljesen manuálisan kell véghez vinni, amihez komoly tapasztalat szükséges. Csak két légitársaság repül ide, ami pár tucat pilótát jelent, ők azok, akik elmondhatják magukról, hogy már megjárták Bhután repterét.