Life Fehér Patrik 2023. 02. 15.

17 órán át repült a mesterséges intelligencia egy vadászgéppel

Amerikai fejlesztéseknek köszönhetően egyre közelebb állunk ahhoz, hogy a robottechnológia teljesen átvegye az emberek helyét a katonai repülésben.

Már évtizedek óta jelen van a repülésben a robotpilóta, ám ez a rendszer csak előre beprogramozott magasságot, sebességet, irányszöget, esetenként fordulást, emelkedést vagy süllyedést tesznek lehetővé. Önálló “gondolkodásra” és komplex döntések hozására nem képesek, ezért sem nevezhetjük a rendszerrel felszerelt repülőket önvezetőnek.

A technológia azonban, mint az élet minden területére, ide is öles léptekkel közelít. Napjainkban a mesterséges intelligenciát tekintjük a jövő megoldásának, így van ezzel a DARPA, vagyis az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatásokért felelős részlege. Frissen kiadott közleményük szerint óriási eredményt értek el saját rendszerükkel, mely mindenféle emberi beavatkozás nélkül 17 órát repült az Edwards légibázis felett Kaliforniában.

Mindehhez alapként a Lockheed Martin VISTA X-62A gépe szolgált. Ez egy szimulációs tesztrepülőgép, melyet egy F-16D-ből alakítottak át, azaz valódi vadászgépet terelgetett a mesterséges intelligencia. A teszt több napon át tartott még decemberben, tehát az említett idő nem egyhuzamban, hanem részletekben jött össze. A DARPA folyamatosan monitorozta az AI tevékenységeit és a repülési adatokat. Ezek alapján arra a megállapításra jutottak, hogy a rendszer már képes repüléseket tervezni teljesen magától.

F-16D (Kép: Getty Images)

F-16D, egy ilyen gép a VISTA alapja (Kép: Getty Images)

Tekintve, hogy az ilyen projektek nagyon nem olcsók (a Gizmodo szerint 2022-ben az amerikai kormány összesen 2,58 milliárd dollárt, átszámítva 908 milliárd forintot költött mesterséges intelligenciához köthető dolgokra), a tesztrepüléseknél minden esetben volt pilóta is a VISTA cockpitjében, ha esetleg beütne a krach.

A cél egyébként egyértelmű: az ember nélküli drónok és egyéb légijárművek korában a gépek sokkal pontosabb döntések hozására képesek, mint egy hezitáló, a nyomás alatt hibázó ember, akit ráadásul drága kiképezni, és áldozattal járó veszteséget jelenthet egy összecsapásnál. Mindezt a DARPA csak úgy fogalmazta meg, hogy a VISTA és a mesterséges intelligencia alkalmazásával szeretnék “megváltoztatni a légierő arcát.”

Az AI-tesztek idén is folytatódni fognak Kaliforniában: a Lockheed Martin szerint még javában mennek a rutinvizsgálatok, de ami késik, nem múlik.

Nyitókép: Kyle Brasier, U.S. Air Force