A brit Readingi Egyetem tudósai a nehezen elkerülhető turbulenciák előfordulási arányát vizsgálták a menetrend szerint közlekedő repülőjáratoknál. Megállapították, hogy 1979 és 2020 között 55%-kal nőtt a súlyos turbulencia egy jellemzően forgalmas észak-atlanti útvonalon.
A kutatók a megnövekedett szén-dioxid-kibocsátás miatti felmelegedésre vezették vissza a gyakrabban tapasztalható turbulencia okait, ugyanis megállapításuk szerint a felmelegedés miatt nagy magasságban megváltozott a szelek sebessége.
Paul Williams professzor, a Readingi Egyetem légkörkutatója, a tanulmány társszerzője hangsúlyozta, hogy kutatásaik bizonyították:
az éghajlatváltozás miatt gyakoribbá vált a tiszta időben tapasztalható turbulencia.
Hozzátette: ez egyúttal azt jelenti, hogy a turbulencia veszélyeinek csökkentésére a következő évtizedekben fejleszteni kell az előrejelző és érzékelőrendszereket.
Adataik alapján a legnagyobb növekedést az Egyesült Államok és az Atlanti-óceán északi részén közlekedő járatok produkálták. Európában, a Közel-Keleten és az Atlanti-óceán déli részén szintén jelentősen nőtt a turbulencia.
A repülőgépek utasai számára azonban nemcsak kellemetlen lehet a turbulenciában repülés, de a rázkódás akár sérüléseket is okozhat. A tiszta időben jelentkező turbulencia azért is veszélyes, mert úgy kerülhet bele a repülő, hogy nem észlelik időben, és az utasok esetleg nincsenek bekötve.
A Geophysical Research Letters folyóiratban megjelent tanulmány kutatói arra is rámutattak, hogy a turbulencia okozta károk a légi közlekedésben csak az Egyesült Államokban évi 150-500 millió dolláros (51-170 milliárd forint) veszteséget okoznak.